lördag 27 juli 2019

Ihopsläppet - inte riktigt som planerat

I fredags, i denna extrema värme, så tänkte vi att vi tar och släpper ihop den nya hästen med våra. Den nya hästen skulle vara väldigt lågrangad så vad kunde gå fel??

Hmm?? De orden får vi nog äta upp.  Teo jagade rent ut sagt skiten ur denna nya häst. Spakur, som den nya hästen heter, kickade med bakbenen rakt upp i försvar då Teo både jagade, trängde in och bet honom. Mestur la sig som andre man till Teo och fullföljde attackerna.

Vi tog beslutet att öppna det kraftigare betesdelen i hagen och då lugnade hästarna ner sig, en smula bara. Så fort Spakur kom för nära så blev det jakt igen. När det hade lugnat ner sig en smula, efter typ 1 timme så gick jag och Therese upp till stallet för att mocka och göra rent i stallet. Sedan ner igen för att kolla hästarna.. Teo hade ett ganska kraftigt jack på frambenet nere vid kotan, Spakur hade massa bitmärken över hela kroppen samt reva vid hasen. Jag fick ta upp Teo för lite bandagering.

Så fort Teo kom ut ur hagen så började Mestur och Spakur klia på varandra och mysa.

Sedan efter typ 15 minuter kom Teo ner igen och då blev det ännu värre attacker.. Vi kände att det fungerar inte. Teo kommer inte ge sig förrän Spakur riktigt viker och säger "Du är ledaren, Teo" men tyvärr så visade tydligen Spakur någon rang-tendens som Teo inte gillade. Och jag har fått lära mig, och hört av uppfödarna, att Teo attackerar tills alla har erkänt honom som ledare. Annars fortsätter han tills någon eller alla är rejält skadade.

Jag vill inte ha skadad häst och jag vill inte heller att någon annan häst blir skadad. Så jag tog beslutet att ta ut Teo ur flocken. Mestur och Spakur fungerar bra ihop. Teo och Mestur fungerar bra ihop.. Men Spakur, Teo, Mestur fungerar inte!  Ca 3-4 timmars ihopsläpp med full jakt i typ 3 timmar med bett, slag och hot. Vi försökte men det fungerade inte.

Så nu går Teo i egen hage och Mestur+Spakur går tillsammans. Vi ville så gärna ha dem tillsammans men alla hopsläpp är alltid en risk och det här fungerade helt enkelt inte. Vi får ge dem 2 månader så här med att se och lukta på varandra och sedan prova ett hopsläpp igen. Det är bättre att Spakur och Mestur går tillsammans då det är mor och dotter som äger och rider dem.

Nu får jag ha lite olika planer på vad jag ska göra. Teo kan gå ensam, det fungerar men det är inte roligt. Och med tanke på att jag har en hingst som kommer nästa år, som då är runt 3 år, så finns risken att det blir ytterligare en hage. Min magkänsla säger att det kommer inte fungera med hopsläpp om 2 månader med dessa 3 killar. Utan Teo kommer få gå ensam hela tiden.

Så vi får se. Antingen kommer Solfari hem nu i höst som 1,5-åring och får då hoppa in med Teo. Unghäst fungerar alltid för de är nästan alltid lågrangade. Eller så får Teo gå ensam i en ombyggd hage. Jag får fundera lite...

Det fungerade med de här 4.. Men då var de andra 3 väldigt lågrangade.. Ponnyn försökte men åkte på rejäla magdunkar av Teos bakben och sedan var det klart och alla blev lågrangade förutom Teo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar