måndag 29 april 2019

Tävling på Strömsholm

Ibland så undrar man varför man tävlar.. Att gå upp klockan 05:00 en söndag för att snabbt kasta sig in i bilen och åka till stallet, hämta hästen, lasta på hästen (för allt annat är ju redan klart sedan dagen innan) och sedan åka 2 timmar för att komma fram, rida fram ca 15min, tävla ca 5 min och sedan åka hem igen 2 timmar, lasta ut allt och åka hem och sova - för då är klockan 21:00, då börjar man undra.. Varför gör jag det här??? 
 
Och så ser man resultatet.. Ja just ja, det var därför..  Inte för att rosetterna är så viktiga, jag är mer driven av poängen men det är klart att det ger en liten ego-boost.
 
Nåja, vi tar det som vanligt, från början. Blåsigt var det, typ som alltid på Strömsholm men det gjorde inte så mycket., Vi har alltid mycket kläder med oss, "kläder för alla väder" är min mammas och mitt motto. Så det var alla kläder för typ 20 grader ner till minusgrader.
 
Den första klassen var T3, vilket då är Tölt med arbetstempo tölt, sedan arb.tempo tölt på kortsidor, steglängdsökningar på långsidor och avslutet blir ökat tempo tölt. Första gången Teo och jag tävlar denna klass. Vi kan lugnt säga att det gick väldigt dåligt. Teo hade blivit kär i de stora hästarna som gick vid framridningen vilket gjorde att vägen ner till ovalbanan blev väldigt ofokuserad och han ville bara vända tillbaka. När vi väl kom in på banan tappade han spändheten men behöll ofokuseringen och ville helst kliva av banan. Så jag fick jobba.. jobba hårt. Vi var travtaktiga hela tiden och han kändes som 2 hästar, en framdel och en bakdel. Vi red också bara med 1 ekipage till på banan, vilket gör att han får lite torgskräck och blir lite fadd i trycket. Kommentarer och poäng blev exakt vad jag hade förväntat mig efter denna väldigt dåliga presentation av oss.
4,8, 4,8, 4,5 = totalt 4,70. Dock i uttagningen en 3:e plats och A-final.
 
Sedan vila en liten stund för att sedan hoppa på V2, vilket är fyrgång. Arb.tempo tölt, Arb.tempo till mellantempo trav, mellanskritt, arb.tempo till mellantempo galopp, ökad tölt. Lite bättre men inte bra. Jag red riktigt hårt och bad om mer från Teo. Han bjöd på en fadd energi och var mer fokuserad på att kliva av banan. Jag tyckte dock traven, skritten, galoppen var bra och här tycker jag nog domarna var lite väl hårda mot oss och kommentarerna likaså - lite väl hårda. Tycker inte jag var värd 5-5.5 i trav, skritt, galopp..  Men de dömer som de anser är rätt och jag får helt enkelt acceptera läget. Dock hade en räknat fel på poängen (viktigt att som ryttare kontrollräkna) så istället för 4,9 i totalpoäng av en domare så blev det 5,1, mycket bättre. Jag gick nämligen och sa till om en korrigering.
Så poängen blev: 5,1 5,2 5,2 med totalpoäng 5,17. Rätt ok för att vara första gången vi tävlar i ökat tempo tölt och arbetstempo tölt men ändå var jag inte nöjd.
 
Jag läste på domarkommentarerna och eftersom de flesta domarna ansåg att Teo gick bakom hand fick jag dåliga poäng men så tjuvläste jag lite andras ekipage kommentarer där det mer stod fri form och de fick bättre poäng (fast jag visste att de hade sämre steg) så valde jag en annan strategi till finalerna. För visst kom jag till finaler i båda klasserna.
 
Så i T3-finalen kom bootsen på! Jag rider i normala fall utan boots och med vanligt bett men jag tänkte att det kanske kan (jaja) lura domarnas ögon lite och kanske kaaanske hjälpa Teo, trots travtakt. Det gjorde det plus det faktum att vi var fler på banan, han gillar sällskap min kille. 
Arbetstempo: 5,0 rakt igenom. Helt ok med tanke på var vi är träningsmässigt.
Steglängdsökning: Lite fattigt i tempo, lite travtakt vilket visade sig i poängen. 4,0 4,5 4,5
Ökat tempo: Vi är mellantempo-ekipage än så länge och det faktum att hela gänget hade klumpat ihop sig på andra sidan mot där vi var så kunde vi stajla runt helt själva så jag valde ett lagom tempo för honom. Vilket nog hjälpte. 5,0 4,5 4,5
Totalpoäng: 4,61 och en 5:e plats. Inte helt illa för en häst som har tölt som sin sämsta gångart. Men något händer i kurvorna, jag hör att han smäller ihop bakbenen, han reagerar känner jag också (antagligen för att det gör lite ont en sekund) och jag ser att det är märken vid hovarna. Det här är något jag måste ta tag i.. Kanske lätta klockor och senskydd bak?
 
Så kom då fyrgången, V2 finalen. Jag ville få bättre poäng och ansåg att domarna var lite väl långt borta från de poäng jag själv ansåg att jag skulle ha i trav, skritt, galopp så jag satsade hårt och korrigerade min ridning efter morgonens kommentarer. Lite mer öppnare form, lite mer tryck i steget och bootsen av. Japp, det fungerade! 
Arbetstempo tölt: 5,0 4,5 4,5. Helt ok, han var lite ojämn i tempot och lite travtaktig.
Trav. 6,0 5,5 5,5 Bättre men verkligen inte ok. Han är en 6.5 kille anser jag. Men jag red öppet, lät honom sticka upp och fram huvudet och tryckte på så mycket jag kunde.
Skritt: 5,5 5,5 6,0. Nåja - vi kan bättre men jag lät honom bara lufsa på. Han var lite trött nu
Galopp: 6,5 6,0 6,0 Samma här: Bättre men verkligen inte ok. Han är en 6.5-7,0 kille anser jag. Men jag red öppet, lät honom sticka upp och fram huvudet och tryckte på så mycket jag kunde.
Ökat tempo tölt: 5,5 5,0 4,5 Här ser vi verkligen hur ojämna vi är. Ibland med drivhjälp (någon häst rider förbi) får vi riktigt bra tempo och energi, takt men så blir vi ensamma och då blir det fattigt och travtaktigt. Dessutom tror jag han var rätt slutkörd.
Totalpoäng: 5,40 (revansch!!) och en 3:e plats.
 
Han fick stå och vila i sin hage en ganska bra stund medan vi packade ihop alla våra saker som vi hade tagit fram och så tittade vi lite på passen. Så vid 18:30 packade vi in Teo, då hade han druckit, ätit, bajsat och vilat typ 45min för att åka hem. Han var slutkörd för han ville inte äta någon mat i transporten. Väl hemma, efter 2 timmars bilfärd, stod han nästan och skakade i bak för att han hade ansträngt sig så mycket, så ett varmt vårtäcke åkte på och så ledde jag ner honom direkt till hagen så han kunde pusta ut med sina kamrater - vilka han fullständigt ignorerade, han började beta gräs.  Själv packade jag ut allt ur transporten, åkte hem, duschade, tvättade inför nästa tävling och så var det dags att sova.
 
På morgonen nu så var han riktigt fräsch! Kom travandes i kylan och såg helt obekymrad ut. Skönt att det inte hade påverkat honom mer än att han bara var väldigt trött igår. Det tär rätt hårt på hästarna med resa, 2 uttagningar och 2 finaler på en enda dag..
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar