torsdag 18 april 2019

Ridbyxor

Många älskar helskodda ridbyxor eller dagens moderna ridbyxor med ngn sorts silikon-skoning vid rumpan och längs med benen.

Jag vill helst inte alls ha skodda ridbyxor utan rider helst i helt rena tygbyxor. Varför? Därför jag vill kunna röra mig i sadeln i samtliga gångarter och inte sitta fast i sadeln, för då känns det som om jag låser fast min kropp.

Problemet är dock att det finns ganska få sådana att köpa.. För de flesta har antingen silikon eller så har de ngn sorts konstigt slut vid benen - ska tydligen vara superbra enligt alla affärer -  men för mig, som har rätt långa ben, så slutar dessa mitt på vaden vilket skapar ett extremt tryck mot vaden. De få som finns som inte har detta avslut har en kardborreknäppning och då ska man tydligen ha jättestora anklar för varenda gång så blir det ungefär dubbla veck för mig vid ankeln och det gör också ont. De flesta ridbyxor jag äger som inte är skoridbyxor, slutar typ mitt på vaden på mig.

De bästa ridbyxorna är faktiskt ett par pull-on ridbyxor från Börjes som jag köpte för flera år sedan, tyvärr är de blåa - jag vill ha svart.  Horze har några men då blir det en färgpalett utav dess like  och jag vill ju bara ha enkelt svarta..

Jag kanske helt enkelt ska sluta leta ridbyxor och börja rida med tights istället?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar