torsdag 11 april 2019

Sån inspiration

Jag lyssnar, ser på SVT Play på programmet "Flocken". Och ett avsnitt är om Bernt Branderup. En mästare jag verkligen gillar. Hoppas jag ngn gång ska kunna gå på hans seminarium

Ett par citat, har bara tagit en del från meningarna, från kvinnorna som betraktar hur de rider och även något citat från Bernt..

"Vi vill ha så snabba resultat.. Vi vill se en häst gå från A till B på några veckor och göra skänkelvikningar, öppnor, slutor och det ska gå så snabbt.."

"Hästar var dumma, envisa, elaka och ville oss lite ont, kanske, om de inte gjorde som jag sa". "Men nu har jag förstått att det är upp till hur vi förklarar det för hästen"..

"Det finns inga dumma hästar, bara dåliga förklaringar"

"slit och släng mentalitet. Köp en häst, rider lite, skadar sig eller presterar inte som man anser att den ska.. Hästen fungerar inte.. Då säljer vi och köper en ny eller tar bort hästen. "

"när jag var liten, red på ridskola, man måste vara bestämd, visa vem som bestämmer. Förhållningssätt som går ut på att hästen ska ledas och gå med oss. Hos Bernt är det tvärtom"

"vi har fått lära oss att ha stöd på bettet och hästen ska ramas in och det ska hållas hårt.. Bernt förklarade att vi har missuppfattat det där.. Hästen ska söka kontakt, vi ska inte ta kontakten"

Från Bernt:
"De flesta ryttarna vill att det ska gå snabbt, typ McDonalds.. En capriole, två piruetter, tack så mycket. Så fungerar det inte.. Du måste vara intresserad av hästen hela vägen, från morgon till kväll. Från du mockar, borstar, sadlar, rider, borstar av osv."

"när du börjar rida som barn du får så mycket glädje och har roligt men sedan börjar barnen härma de vuxna och beter sig dumt mot hästarna. Ibland ser jag i ridhus att det är fullt med folk som inte gillar hästar"...

Jag måste säga att det är väl värt de 30min det tar att se på den här filmen. Man får sådan varm känsla och jag känner igen mig rakt igenom på samtliga citat här ovanför.. alla citat..  Jag tror det har med åldern att göra - att man börjar inse hur lite man egentligen kan och att man verkligen vill samarbeta med hästen istället för att få den att lyda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar