tisdag 22 januari 2019

Mekanisk grind/foderautomat, vatten

Jag måste säga att utan dessa mekaniska detaljer som har införskaffats så skulle jag nog inte klara av att stå i stall som drivs av stallets inackorderingar.. Eller när jag stod själv i stallet. Jag har alltid varit en stor beundrare av saker som gör livet lättare för oss ryttare och den här var nog det absolut bästa jag har fixat och hittat. För varför ska man slita ut sig eller riskera hästens hälsa???
 
Men jag gillar inte ström i stall eller i hagen, alltså strömkablar, dels för att det blir strömavbrott då och då och dels så kan hästarna/möss/råttor bita i kablarna (hur mkt man än säkrar så finns det alltid en risk).. Så jag letade runt rätt länge och hittade till slut de mekaniska automaterna, Feed-X.
 
Det är rent krasst bara en äggklocka med en krok, där man kan ställa in på tid.. Nu har de både 6-timmars och 12-timmars, när jag köpte hade de bara 6-timmars.
 
Men genom att installera en timer i hagen, bygga en lunchhage och sätta på en fjädergrind så har nu hästarna lunch varje dag utan att vi måste vara där. Och kostnaden blev ungefär 1300kr för timer och fjädergrind och ingen el behövs..  Jag tänkte göra en hage i lunchhagen så de har en timer för lunch (6-timmars) och en timer för eftermiddag (12-timmars). På så sätt kan de vara ute mkt senare när våren kommer.


 
Sedan kom jag på att man kan göra likadant i boxarna.. Så jag mekade ihop med lite presenning och ett gammalt kvastskaft ett litet segel som jag sedan satte fast i väggen och så balsnöre och VOILA! Så hade jag en höfodrare när jag inte var på plats. Timern satte jag på en liten bräda som sedan sitter fast på en konsol och skruva fast i taket. På det sättet kan då hästarna få kvällsmat utan att jag är där. Har dock gjort om presenningen och sytt ett tygskynke men principen är densamma. På det här sättet kostade höseglet ca 1300kr istället för ca 4000-5000kr och den är mekanisk - så ingen el behövs.


 
Genom detta har vår tid i stallet skiftats från att springa där och fodra till att vara med hästarna och bara rigga automaterna. Så mycket enklare och man kunde vara mer fri att göra annat än att passa tider hela tiden.. Ett stort plus är förstås att hästarna nu får mat 4 ggr/dag på bestämda jämna tider.
 
Vi väger dessutom allt på söndagar för hela veckan som kommer, så vi slipper hålla på och väga dag för dag. På det här sättet träffas vi (det gör vi iofs varje dag) men vi kan snacka, umgås och ha trevligt medan vi väger. Hagpåsarna hamnar vid hagen och boxpåsarna hamnar i stallet, så vi slipper gå och bära så mycket fram och tillbaka mellan stall och hage - också en stor fördel.
 
Likaså vattnet..
I boxarna har de hinkar eftersom vi gillar att se hur mycket de dricker samt att gården som äger stallet inte har isolerat vattenrören och eftersom vi vill ha frisk fräsch luft i stallet så fryser rören på vintern - så allt vatten i rör har vi stängt av.
Jag ska köpa en sån där automatisk slagvinda, alltså en förvaringsgrej för vattenslang som dras in automatiskt, och hänga upp på väggen i vårt stall. På så sätt behöver man inte springa med vattenhinkarna utan man behöver bara dra i slangen och fylla på.. Så mkt skönare för våra armar och axlar.
 
I hagen har de isolerade vattenbaljor som klarar rätt mycket kyla om man fyller på dagen före med varmt vatten. De har ingen ström, ingen värmekälla förutom sin egna värme och hela alltet är isolerat med frigolit. De har fungerat bra i 5 år men börjar nog se slutet av sin livslängd nu. Ska göra nya baljor inför nästa vinter. De ser ut som toaletter men det är faktiskt en 25 liters murarhink nedstoppad med isolerade lock som man kan ta loss för att göra rent hinken. Mycket smart det med..
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar