onsdag 12 oktober 2016

Tölt-träning, mitt sätt att rida och tänka

Åh vad det är underbart att rida igen. Nu har jag ett ganska stort mål inför vintern och det är att få Teo förstå vad tölt är. Det var vad Peter och jag kom överens om - skynda långsamt men full fokus på tölt, tölt 70% och resterande andra gångarter.

Så vi fokuserar rätt mycket på tölt. Igår var inget undantag.

  • Jag började med lite skritt, halvhalter och åttavolter:  "Förstår du mig? Snackar vi tillsammans eller vill vi olika saker? Förstår du höger och vänster? Känner du mitt säte? Hur mår du, Teo? Samarbetar jag med dig?"
  • Därefter blir det lite trav, lättridning, halvhalter och åttavolter: "Känns du ren? Har vi fortsatt kommunikation? Går det för fort för dig? Är jag tydlig nog med min yttre sida? Är du pigg, seg? Är jag tillräckligt mjuk men stabil i mina hjälper? Sitter jag korrekt?"
  • Sedan tar vi lite galopp på stora mittvolten: "Känns du jämn? Är min yttre sida fortfarande hjälpsam? Har vi ett gott tempo? Vill du busa? Var min fattning tydlig nog?"
  • Därefter bryter jag av, berömmer massvis och så tar vi en liten paus. "Duktig kille. Känner du dig nöjd nu? Förstod du mig?"
  • Sedan börjar då samling inför tölt. Jag ökar energin men ber honom inte gå framåt. Svårt att förklara för alla hästar reagerar lite olika men det jag gör är att driva lätt med skänklarna samtidigt som jag förhåller med sätet och så driver jag även framåt med rösten. Jag har knappt ingen tygelkontakt - bara lätta mjuka korta tyglar, då det inte behövs med Teo. Av och till blir jag totalt passiv, när han är extremt duktig och av och till får jag öka min egna energi: "Förstår du? Jag vill att du ska skritta i passtakt, sätta rumpan under dig. Känns det bra? Orkar du? Har jag för mycket press på dig? Är det för mycket förhållning? Vill du stå och trampa på stället, nej - framåt"
  • När vi har samlat oss en stund, max en långsida, så slappnar jag av, bjuder honom framåt i skritt och sedan tar jag trav. "Duktig kille. Nu var du jätteduktig och därför får du släppa loss energin och trava ut steget. Inte för fort, var kvar hos mig.. Kändes det bra? Vill du pröva igen?"
  • Och så fortsätter jag så en liten stund.. Växlar mellan samling tölt, skritt, trav, skritt, samling tölt, skritt, trav osv.. När vi travar så gör vi det på åttavolter för att bibehålla kommunikationen. 
  • Sedan avslutar jag med en liten uteritt på ängen där vi sträcker ut i galopp bort från stallet och sedan skrittar hemåt med långa tyglar. "Sträck ut, våga ta för dig i galoppen. Njut av farten. Duktig kille. Känns det bra? Är du med mig eller jobbar vi på olika sätt? Nu var du riktigt duktig, ska vi gå hem nu? Du bestämmer vägen bara vi skrittar och slappnar av"
  • Och den sista biten går jag alltid hem. Jag sitter alltså av, spänner loss sadelgjorden en smula, drar upp stigbyglarna, knäpper upp nosgrimman, kliar honom lite på huvudet och berömmer honom. "Nu var du riktigt duktig. Känns det skönt med att få allt uppknäppt? Matte går hem med dig, tillsammans med dig. Jag är riktigt stolt över dig. Förstod du vad vi pysslade med?"
Sedan får han komma in i boxen, jag tar hand om alla saker, borstar av honom, låter honom ta en paus i boxen utan mig och sedan på med grimman, ta med Kjartan och så ut i hagen där kvällsmaten väntar. Han brukar alltid stanna och dricka först i hagen för att sedan ta några tuggor på saltstenen och så sakta promenera bort till maten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar