onsdag 5 oktober 2016

Skjulet tog sig en färd..

Det var en sorglig syn jag mötte i hagen när jag var i stallet.. Mitt vindskjul som jag har satt upp ganska nyligen i hagen låg upp och ner med pinnar och annat rakt upp i luften.


Först trodde jag att någon häst hade kliat sig så frenetiskt mot det så det hade pajat totalt och sedan hade vinden hjälpt till men de var totalt oskyldiga.. Hästarna, inte vinden.

Jordspetten, som säkrar skjulet ner i backen, har små "hattar" på själva pinnen så att man ska kunna sätta på en klämma som sitter under hatten och som sedan går runt spjälorna vid marken. Hattarna är alltså till för att hålla kvar klämmorna. På 2 av dessa jordspett hade hatten lossnat vilket gjorde att klämmorna lossnade och skjulet kunde fara hur bäst det ville i vinden. 

Nu var det inte extrema vindar igår, enligt SMHI 5m/sek och kastvind på 11m/sek, men det räckte för att vinden skulle suga tag i skjulet och välta det.

Men det här behövde jag inte, varken ekonomiskt eller tidsmässigt. 

Det var bara till att lossa presenningen från skjulet och sedan kontrollera skadorna. Pressen var hel, de mesta spjälorna var också hela. Det är på ena sidan när 6 böjda spjälor i taket som hade böjts så pass kraftigt så de hade gått sönder, plus 2 jordspett då som var "hattlösa" och så de andra 2 spetten har fått sin beskärda del av att hålla fast skjulet. 

Så just nu är pressen nedpackad, skjulet (delar av det) har jag placerat rätt och sedan är det bara till att kontakta tillverkaren. Jag hoppas att de kompenserar detta fabrikationsfel - för enligt mig är det ett fabrikationsfel - men annars är det bara till att köpa reservdelar och bygga upp igen.. 

Det här tog några timmar och sedan var det becksvart och dags att åka hem..
SUCK!! 

Återrapportering reklamation:  2016-10-05 kl 12:30.
Tyvärr (och jag säger tyvärr) anser leverantören att skjulet har utsatts för extrema väderförhållanden.. Jag vet inte om jag anser att 6m/sek i vind (måttlig vind enligt SMHI) och  11m/sek i kastvindar i ca 4 timmar ( frisk vind enligt SMHI) är extrema väderförhållanden men det ansåg tydligen leverantören.
Så de erbjöd sig 50% rabatt för de detaljer som jag behövde.. vilket blev totalt 1/3 av vad hela skjulet är värt. Jag har inget val utan har beställt dessa detaljer. 

Jag fick dock ett tips av en kollega på hur jag kan lösa jordspettens hatt-problem, så vi ska se om jag kan fixa detta så hattarna inte lossnar från jordspetten längre... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar