måndag 24 oktober 2016

100% energi

Det har varit tungt ett tag för mig med tanke på att jag har fått tagit bort Brana och mycket annat har hänt, mestadels i stallet under det här året. Det känns som om ett kapitel eller en hel favoritbok har försvunnit.. och glädjen med den..

Men NU börjar den återfinna sig igen! Jag har fått tillbaka energin och med den kom glädjen att vara i stallet, fixa, dona och det smittar av sig även på hemmafronten.

Lördagsmorgonen skulle mamma komma till stallet och rida, så jag passade på att låta pojkarna sova inne under fredagen. Tidigt på morgonen kom jag till stallet och släppte ut pojkarna i en lite mindre hage, närmare stallet, och så tog jag ut damerna samt deras batteri till elaggregatet. Och varför inte väga massa hö för några dagar.. och mocka pojkarnas boxar.. och städa rent deras vattenkar..
När mamma väl dök upp vid 9-tiden så var allt klart för ridning.

Och en sådan rolig tur vi hade. Det blåste som skjuttsiken men vi red ändå. Samma runda som vi älskar och hästarna var pigga, vi var glada och vädret var busigt.


Sedan åkte vi hem till våra egna hem där jag då ökade på energinivån. Jag plockade in ved in till huset, ca 8 fulla skottkärror, sedan gjorde rent transporten invändigt (som på något sätt har blivit förvaringsplats) och så tömde förrådet på skräpet som jag hade placerat där. Tog in gräsklipparen för säsongen, plockade undan utemattor som varit på altan, dammsög inomhus och gjorde rent runtomkring hemmet så att vintern kan få komma..

Söndag morgon åkte jag tidigt till stallet för att rida i ridhuset. En storhästryttare och jag skrittade dit, vi red väl sisådär 45 minuter i ridhuset som hade massa speglar - underbart - och så skrittade vi hemåt igen. Skritten tog ungefär 20 minuter, så totalt red jag då 1h och 25minuter. Där lär jag rida oftare, underbart med ridhus och det här hade perfekt botten och så speglarna som gör att jag ser vad jag pysslar med kroppsmässigt. 
  

Jag fixade lite i stallet med lite sittmöbler, mockade rent boxarna och satte täcke på Teo som var sjöblöt, både av regn och svett. Kjartan och Teo fick vara kvar inne - till Kjartans frustration - och de
fick lite hö och så åkte jag hemåt. 

Teo i snyggtäcke..


Väl hemma dök föräldrar upp (efter jag hade bett dem att komma kvällen före, vilka underbara föräldrar jag har) och jag gick upp på taket för att sätta fast den förbaskade parabolen som har stökat under 1 års tid. Jag vågar inte vara på taket utan att någon är i närheten för OM jag skulle ramla ner så vill jag bli upptäckt direkt och att någon ringer ambulans direkt. Samt så kanske jag behövde deras hjälp om problemet var för svårt.. 
För jag hade fått nog. Antingen skulle den ner eller justeras så den gav bättre bild. Tack och lov var problemet lättlöst - fästet den satt emot hade ruttnat lite så med hjälp av pappa från marken som dirigerade mig (min läromästare) så lyckades jag byta ut fästet, säkra upp parabolen igen och så en snabbtitt på teven.. Bättre bild än någonsin!! 

Föräldrar tog med sig massa skräp som skulle slängas också så nu är tomten nästan helt rent från skräp. 

På kvällen var det dags att åka till stallet igen för att släppa ut pojkarna, Kjartan var då i upplösningstillstånd (HUR vågar jag låta honom vara inne när brudarna är där ute i hagen?!?) , mocka boxarna och så väga lite mer hö.. Fodra samtliga hästar och sen var det kväll och dags att åka hem och sova.. 

Superhärlig helg med massa gjort.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar