fredag 10 juni 2016

Mekanisk grind

NU har jag handlat en mekanisk grind.. Jag har letat en hel del efter någon grind som inte behöver ström för att kunna användas och har hittat 2 leverantörer till detta. Det finns så många olika automatiska grindlösningar med ström, magneter, automatlås men väldigt få mekaniska grindar som inte kräver ström..

Men här är de två jag hittade:
www.feed-x.se och www.hungryhorses.se

Båda verkar vettiga men jag satsade på Feed-X variant eftersom jag behöver kunna flytta grinden till olika hagar och det kändes lättast med den här.  Feed-.X varianten är helt enkelt en äggklocka (ungefär) med lite mekanik som gör att haspen släpper och på så sätt öppnar grinden.. Hungry horses har en fjädervariant med en grind som öppnas..

Otroligt skönt att hitta en automatisk grind så att mina hästar får mat lite fler gånger per dag utan för långa intervaller..

Bilden är tagen från Feed-X hemsida

1 kommentar:

  1. Bra val! Den har vi använt i många år och är mycket nöjda. Tre problem som uppstått: Problem 1 - Ett sto var "klok" och fattade att handtaget kunde hon fippla på med läpparna så släppte det lätt. Löste problemet med en extra stolpe i vägen för handtaget. Problem två - när det blir djup lera vid ingången och det torkar och blir gropigt fastnar handtaget krok i lerkanterna och drar inte hela vägen åt sidan, risk för skador. Lösning, grusa eller sanda så det aldrig blir ojämn yta vid passagen. Problem 3 - Vid extrem kyla (gäller inte er) men vi har vindskyddat äggklocka från västlig vind med ett halvt GB glass paket.
    Lycka till! Vi är jättenöjd.

    SvaraRadera