tisdag 21 juni 2016

Rida rida Brana...

Jag tycker inte om värmen nu.. inte när jag rider för det är så otroligt varmt att rida och med en liten hund instoppad i västen blir det inte enklare.. plus en handhäst.  Samt det faktum att jag tycker att man bör rida i korrekta kläder, alltså ridhjälm, ridbyxor, ridskor, shortchaps, långärmad tröja.. egentligen borde jag väl skriva säkerhetsväst också men jag har aldrig lyckats kunna rida med väst så tyvärr är det inte med på min lista.
Jag vill känna mig säker och trygg med det faktum att om jag ramlar av så skrapar jag inte sönder hela kroppen och mina tår är hela i sin skyddade stålhättevärld. Det finns folk i stallet som rider i shorts och linne - dock med hjälm - men jag är inte den typen.

Så igår blev det till att rida på volten, med full ridmundering. Ida fick sitta på ridvolten och se på och så var det dags. Brana var dock lite för taggad, innan jag ens hann sitta upp, så hon pep till, kastade sig åt sidan och stegrade. Hmm?? Har vi backat några år nu eller?  Jag försökte igen med foten nära stigbygeln men näää.. Hon stegrade igen. Så vi stod där tillsammans ett tag, jag med båda händerna om tyglarna, nära henne, beredd att sitta upp. Men minsta lilla vidrörning av stigbygel och hon började kasta sig. Så, det blev till att parkera henne vid staketet, distrahera henne med att titta på andra hästar och så snabbt upp. Väl uppe blev det skritt med öppnor, skänkelvikningar, slutor.
Jag har en liten favorit just nu som är snett igenom, skänkelvikning och vid X en kvarts bakdelsvändning för att sedan rida snett igenom igen (fast åt annat håll) och då i sluta. Mycket rolig övning. Efter lite träning så var vi klara...

Eftersom jag då avskyr värmen så planerade jag ridning tidigt på morgonen idag. Gick upp vid 4 och var vid stallet vid 04:40. Tog båda mina hästar på en liten uteritt och vilket underbart väder. Inga myggor, inga flugor, inga bromsar, svalt men ändå inte iskallt och så den underbara skinande solen som tittade upp bakom träden.. mmmm.. hästarna var pigga och trevliga och vi njöt av turen i ca 40 minuter.


Kom tillbaka till stallet 05:40 och så var samtliga hästar ute i sina hagar före 06:00.. Jo, jag är snabb ibland. Passade på att mocka och göra klart inför kvällen och vid 06:30 var jag klar, "raggarduschad", jobbkläder på, parfym, smink och så iväg till jobbet.. Kan det vara mysigare???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar