onsdag 29 juni 2016

Äldre hästar

Jag är ingen expert inom området men jag sköter en äldre häst, Kjartan 30 år, och ser flera äldre hästar i stallet (i åldrar runt 20-28år) - så en del förstår jag och en del kan man läsa sig till i böcker. Jag tänker dock hålla mitt inlägg till "min" häst,
Kjartan..

Han är då en islandshäst och ägs av min mamma som har haft honom sedan han var runt 10-13 år. Han har ridits mer eller mindre varje dag sedan hon köpte honom och ridturerna tenderade att vara 1-2 timmar per dag, mycket tölt - förstås. Ibland har de dragit iväg på långturer flera dagar och då har det varit ca 5 mil/dag. Han har aldrig varit skadad, aldrig sjuk, aldrig haft några problem med hälsan.

Han har gått med stor blandflock i många år, för att sedan gå ensam i hage några år - nära hingstar i ett annat stall och numera går han med brudar runtomkring sig, dock inte i samma hage eftersom han på äldre dagar har blivit lite för kärleksfull..
Så mestadels går han på sommaren i en stor härlig gräsig hage och Brana går bredvid i en liten hage i hans hage. 2 andra isis-ston går i annan hage nära dem båda.
På vintern går han och Brana tillsammans i en mindre hage.. 

Numera handhästas och longeras han av mig och Brana. Ibland kommer mamma över och tar en liten ridtur men ca 4ggr/vecka så motioneras han utan ryttare, ca 1 gång/vecka med ryttare. Jag tycker att äldre hästar behöver motioneras men de kanske inte måste ha ryttare på sig utan det räcker med att de får springa med bredvid.. 

Jag rakar halsen på honom på hösten eftersom han står inne om nätterna i ett ganska varmt stall och han får rejäl mammutpäls och svettas mycket. Men jag vägrar raka mer än det, eftersom han behöver sin päls för att skydda sig. 
När det är mycket regnigt ute eller riktigt ruskväder så får han ha täcke på sig. Mycket för att skydda sina muskler på rygg och rumpa - lille gubben - och eftersom vi inte har något skydd alls i den här hagen som vi använder på vintern, varken träd eller vindskydd.
Säkert onödigt med täcke men det gör mig lite tryggare.

Han äter gräs på sommaren plus strålucern (ca 1 kg) och 300 gram kornkross samt 2dl betfor. På vintern brukar han äta runt 1kg strålucern, 6kg hö/hösilage, 0,5kg kornkross, 4dl betfor. Det här kan jag reglera lite upp och ner beroende på hur mycket han äter och hur mycket han går upp/ner.
För han är en sådan kille som låter bli att äta stråfoder om han är mätt.. Det brukar landa på runt 5kg hö, om han inte får många fodringstillfällen för då kan han äta lite mer.
Han är runt 137cm hög och väger ca 340kg - går varken upp eller ner mer än 10kg.

Numera har jag märkt att första tuggan av hö brukar bli en korv av tuggat hö som han sedan spottar ut vilket indikerar att tänderna inte är så bra. Så om ca 2 veckor ska han få tänderna kontrollerade.
Det är något man måste tänka på med alla hästar, men särskilt med sina äldre hästar - det här med tandkontrollen.. 

Vaccination, botulism och stelkramp är de sprutor han får varje år, regelbundet. Även om han är gammal så behöver han skyddet, som alla andra hästar.. 
Hovslagaren kommer och skor honom ungefär var 8:e vecka - på sommaren blir det med sulor och på vintern med snösulor. Han har rätt trasiga hovar men med sidotåkappor så har det problemet med söndertrasade hovar nästan försvunnit - plus det faktum att han har en mycket bra hovis. 

Vi kan säga att jag gör nästan allt för honom att han ska ha det så bra som möjligt, eftersom jag vill att hans sista år i livet ska vara lika värdiga som de år han har levt med mamma. Och så länge han kan busa, resa sig upp från liggande position utan att kämpa, inte ser ut att ha ont, äter bra och går upp i vikt samt inte får några sjukdomar så kommer jag fortsätta med att sköta honom på det här sättet och jag hoppas att han får leva i minst 5-10 år till.
För han är sannerligen en riktigt underbar kille som är värd all lyx i världen. 

2 kommentarer:

  1. Det är något så underbart med gamla hästar! De får en sån personlighet och vishet med åren!
    Flera av våra ridskolehöstar är 20+ och jag märker hur jag ofta står och gosar med dom och frågar dom om livet fortfarande är bra. Deras blick blir så härlig med åldern!

    SvaraRadera
  2. Tack för jag fick läsa om er Kjartan, så gott liv han verkar ha med er. Kom in här av en slump då jag har en islandshäst Jonatan som börjar bli lite till åren 28, har haft honom i 17 år.

    SvaraRadera