tisdag 14 juni 2016

Skritt i solens strålar

Det är för underbart att rida.. Ni som inte har provat på det här med ridning och sköta häst - ni har verkligen missat något..  Jag har pysslat med hästar i.. hmm.. ca 35 år och jag ångrar inte en sekund från det ögonblick jag satte min fot på Håbo Ridskola i Bålsta. Mina föräldrar som såg att jag hade talang och köpte hästar åt mig, pappa som tog E-kort, de köpte större och starkare bil, de köpte hästsläp och drog mig och mina hästar till än den ena hopptävlingen till den andra.

Tänk om jag inte hade haft dessa sagolika föräldrar som fanns där och hjälpte mig?!?!

Brana sadlad och tränsad, Kjartan med grimma och kedjegrimskaft och Ida nedstoppad i västen och så drog vi iväg.. Njöt av solen, njöt av fågelkvittret (ohh, dessa underbara fåglar med deras skönsång) och jag njöt av energin jag får av hästarna. Vi låg i något mellantempo - kan väl säga skrölt - medan Kjartan då fick av och till trava ikapp eller tölta ikapp, hans skritt är en smula långsammare än Branas.



Efter ca 40 minuters skrittande så var vi hemma igen vid stallet och så var det till att sköta om hästarna.. Borsta av dem, klappa om dem och förbereda kvällsmaten..

Så, vad händer med Brana nu då? Så här ser hennes liv ut just nu:

05:30 Jag kommer och lindar av hennes lindor från samtliga ben. Jo - hon står med stallbandage om nätterna, på veterinärs inrådan..

05:40 Jag promenerar ner till hagen med Brana & Kjartan. Han går ut i en stor härlig hage med massa gräs och hon får en liten platt fin hage med ganska mycket gräs.. Hennes hage måste vara platt så att hon inte slår upp någon ny skada eller fläker upp en gammal, det också på veterinärs inrådan.
Sedan hämtar jag nästa gäng och promenerar ner till hagen bredvid, så har alla hästar sällskap.

05:40-ca 16:00. Ute i hagen och njuter. Skugga har de, mat har de, vatten har de och salt har de.

16:00 Jag kommer, mockar boxar, fyller på vatten, lägger fram kraft (betfor & kornkross) i boxarna. Tar in Brana & Kjartan, även det på veterinärs inrådan - att hon ska vara inne halva dygnet.. De äter kraften, slappnar av och somnar en stund i svalt stall.

17:00 Jag tar ut Kjartan, borstar av honom, ställer in honom i boxen igen. Jag tar ut Brana, borstar av henne, sadlar, tränsar och tar med henne, Kjartan och Ida ut från stallet och skrittar ut ca 40 minuter.

18:30 Borstar av hästarna, känner igenom dem mer noggrant. Lindar på stallbandage på Brana, som sagt på order av veterinären. Förbereder kvällsmaten.

19:00-21:00 Någon gång där emellan får Brana & Kjartan kvällsmat (hö/strålucern) av min stallkompis. Hon släcker och åker hem..

21:00-05:40 Hästarna har egentid i boxarna.

Alla hennes ben ser bra ut, förvånansvärt bra. Jag har hela tiden trott att den här operationen inte kommer att fungera och jag misstror det ännu (ser framför mig tragiska besked i vinter, då vi är i full tävlingskondition) men man ska aldrig ropa hej i förtid.. Varken åt det ena hållet eller det andra hållet. Just nu har vi en bra rutin som jag följer slaviskt och det funkar bra. Det skulle vara trevligt att inte få höra att hon markerar om 4 veckor, då vi ska till veterinären för kontroll (igen),,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar