onsdag 1 juni 2016

Varmt och dåligt med skydd i hagen

Det är varmt nu.. Extremt varmt.. Jag förstår fortfarande inte hur Jordbruksverket kan tillåta att hästar går i en hage utan ett endaste skydd mot sol och insekter under sommaren.. På vintern är det krav på lösdriftsskjul om hästen går ute mer än 16 timmar per dygn men på sommaren får hästar tydligen klara sig själva.

Jag ser det om och om igen, hästar som går ute på en äng utan en tillstymmelse det skydd mot solen och insekter.. Här gullenuttas det hårt med hästar genom täcken och åter täcken på vintern och en massa broddar, vintersulor, kraft, kontroll av foderstat men på sommaren släpps hästar ut i hage dygnet om, massvis med gräs, utan träd, utan skydd, utan något som helst skydd för insekter - varken för ögon eller för kropp.
Hur tänker vi hästägare egentligen???

Har man inte en hage som har naturligt skydd så är det ens skyldighet att fixa fram något sorts skydd till hästen!! Det finns så många smarta lösningar, parasoll, partytält, garagetält, bygg ett tak med presenning.. Plantera ett träd så kommer det skydda hästen om några år..  Eller ha hästen inne under den varmaste tiden på dagen och låt hästen vara ute på nätterna.

Och så har vi det här med gräset. Jag pratade lite kvickt med Evidensia när jag var där och det är nu alla fånghästar kommer in. Det är nu alla släpper ut sina hästar på kraftigt gröngräs och låter de vara där dygnet om. Det här med långsam invänjning av nytt foder verkar inte gälla när vi snackar gräs, inte heller lagom mängd foder per dygn. En häst äter många timmar per dag (tror det är runt 18 timmar)  och så länge det finns tillgång på foder så stannar hästen knappt upp..

Jag har byggt om Branas hage nu. Igår kväll fick jag helt enkelt tänka om. Hon står också i en oskyddad hage med knappt något träd eller annat skydd och det är inte rätt. Det finns inte heller något bete i den här hagen så jag har stödfodrat med hö. Nu har jag öppnat upp hagen lite mer samt byggt in hagen så att hon kan komma in under ett mysigt träd och söka skugga, visst blev det lite mer mat på köpet men hon har blivit invand länge och hon går in på eftermiddagarna för att sova inne under nätterna.

Såna här funkar också men det skjul vi hade har jag demonterat. Det har fått stå ut med mycket, hästar som har kliat mot stolparna, hästar som har provsmakat på pressen och hästar som har slängt upp en brodd i pressen.. Det höll på att gå sönder i en storm i våras så jag monterade ner det.. Synd, för det var otroligt bra men man ska nog ha trä eller mycket hårdare metall för att klara tuffa hästar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar