onsdag 14 maj 2014

Senskadan rehab dag 1

Det står säkert miljoner med information om senskador på nätet men för mig blir det här så mycket mer personligt då det är MIN häst som är skadad och alltid hjälper det någon i framtiden.

Bakgrund: Jag tävlade Geadingakeppni-SM förra året,  slutet av augusti 2013. Brana var lite stökig och något hände under framridningen - hon stegrade och stökade.. Jag tävlade på, för hon kändes ju bra och sen åkte vi hem. Väl hemma fick hon vila några dagar och sen körde jag igång henne igen. Jag kände att hon kändes lite trött och seg men efter en hård tävlingssäsong så kan man väl få känna sig lite sliten.. Men hon var bra sliten och kändes rätt ojämn, det syntes knappt men hon var liiite ojämn. Så jag ringde veterinärer och vi åkte in på klinik. De hittade inga fel förutom en liten liten reaktion på böjprovet i bak och hon fick metacam och de rådde mig att sätta henne på vila. Hon fick faktiskt vila 2 månader (tror jag) och sen fick hon ultraljudsbehandling på bakdelen (för hon var väldigt spänd där) och därefter började jag försiktigt jobba med henne igen. Nu kändes hon rätt ok men det var något som gjorde att hon kändes lite låst i bogarna. Jag trodde det var sadeln så jag åkte iväg på sadelprovning och mycket riktigt, sadeln var för trång. Hela två storlekar för trång. Det byttes järn i sadeln och sen trodde jag allt var klart. Men hon kändes fortfarande lite stel och trög och jag började på allvar fundera om det var något rejält fel på henne. Men benen var svala, torra och allt kändes som normalt. Hon reds ca 5 gånger per vecka men rätt lugnt varje gång (lugnt enligt mig 20 min tölt, galopp)..Jag trodde det var den trånga sadeln som hade tryckt för mycket eftersom hon fortfarande kändes stel i bogarna men blev mjuk och fin efter 10 minuters mjukgörande.
För ungefär 1 månad sedan så upptäckte jag att hon var lite tjock i benet, gallig. Hon fick lite kylande på benet och vila lite och det hjälpte så jag började rida igen.
Tjock igen och gallig.. Permanent tjock och gallig men haltade inte. Hmm?? Tränade på som vanligt och trodde väl att eftersom veterinär sagt tidigare att det inte var några fel på henne så..
Ja, och så kom vi till dagens datum då jag har insett att hon (antagligen) fick senskada redan på Geadingakeppi-SM och den har aldrig riktigt behandlats på rätt sätt. Och veterinären som undersökte henne först såg inte skadan då hon antagligen inte var svullen där..  Eller så fick hon senskadan för någon månad sedan och det som var tidigare var "bara" övertränad häst.. Inte vet jag..

Så... I nuläget haltar hon inte i skritt men har kanske 0,01% hälta i trav. Skadans omfattning vet vi inte ännu men vad det är för skada vet vi:  Inflammation i kotsenskidan, förtjockat ringband och mindre blödningar i ytliga böjsenan och inre gaffelbandsgrenen höger fram.

Nu börjar behandlingarna. Hon står i liten hage, där hon bara får skritta.. Rör hon sig inte i hagen ska jag gå ut och gå med henne 10 minuter per dag. 1 - flera gånger per dag ska jag kyla benet, gärna med kylliniment. På nätterna ska hon stå med back-on-track ute i hagen.  Metacam äter hon i 8 dagar för 300kg häst en gång per dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar