måndag 5 maj 2014

Vikten av att ha rätt skor..

Jag blev sparkad idag!! På undersidan av foten?! Vi var som sagt ute och red och en yngre häst som verkligen HATAR Brana hängde med. Jag ökade tempot och skulle passera den här yngre hästen och då slängde hon upp bägge bakhovarna och tjongade rakt in i stigbygeln och min fot. Man kan säga att det var väl tur att min fot var där för annars hade Brana fått 2 hovar i magen.  Den yngre hästen fick sig några bannor av ryttaren, jag satt av och kände av foten samt kollade Branas mage. Hon fick inte en enda smäll men det gjorde extremt ont i foten. Nåja.. Jag kunde vicka på tårna, flexa foten, snurra foten = inget allvarligt. Upp igen på Brana och rida vidare. Nu sitter jag med foten i högläge för det gör faktiskt ganska ont..

OM jag nu inte hade haft korrekta ridskor, har alltid jodpurs med stålhätta, så hade nog skadan varit värre. Jag ser många personer som rider i gymnastikskor, ballerinaskor, barfota men där går min gräns. Man har på sig i denna prioritetsordning:
  1. Hjälm
  2. Korrekta ridskor
  3. Vantar
  4. Ridkläder med korrekt B-H (så behagen inte skumpar omkring, det ser inte så fint ut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar