lördag 20 mars 2021

Handhästat!!

 Idag var en riktig stalldag! Började med morgonfodring, släppa ut hästarna, mocka mina boxar, sopa golvet. Sen åka till Börjes för att handla stolp och tråd

Jättekul, matte - att vara på Börjes..

 - för att sedan åka tillbaka till stallet för att bygga om Solfaris hage. Han behöver större hage och Teo behövde mindre hage, särskilt i sommar. 

Så efter en stunds mekande fick Solfari en stooor underbar hage medan Teo fick en mindre. Men ingen av dem verkade klaga. Båda har börjat äta mer gräs för båda lämnar rätt mycket hösilage i hagen.

Vårkänslor

Efter detta blev det en massa hösilage-vägande. Vi försöker väga för en hel vecka på en helgdag så att allt är klart för veckan, så slipper vi jobba så hårt under veckan med vardagssysslorna.

Efter detta, in med hästarna. Sadla och tränsa och så fick Solfari följa med på en runda. Jag visste inte riktigt hur det skulle gå eftersom Solfari har börjat gå i egen hage pga att han är lite väl hingstig (för många skador på båda killarna) och ja.. Solfari accepterar inte riktigt Teo som ledare.

Men ut skulle vi. Lite trixande med uppsittningen på Teo men sen var vi iväg. Gick rätt bra i tölt, Solfari travade men när jag skrittade hemåt blev det lite kalabalik för Solfari började utmana Teo och sånt tjafs och fuffens accepterar inte Teo. Blev lite vrålande från båda men jag lyckades häva det hela innan det blev för allvarligt. Men efter det försökte Solfari att "hälsa" på Teo några gången men jag accepterar inte det. Men det gick väldigt bra så det här lär jag göra oftare. 

Efter detta fick Solfari gå in i boxen, Teo fick ombyte och så drog vi iväg på grusvägen i en smula högre tempo. Mycket kul.. Och så såg jag några tusselagos - jättekul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar