fredag 5 mars 2021

Ridvolt

 Igår blev det ridvolten. Jag försöker hålla mig till volten åtminstone 2ggr/vecka så man får lite finlirs-träning. Igår blev det mest avstämning.

Lite roligt för ibland blir det missförstånd mellan oss. Jag trodde jag bad om trav men Teo drog upp i långsamt tempo galopp.. Vad kan man göra? Jo, jag skrattade och lät honom hållas. Om han missförstår mig (då han är välskolad) så är det mitt fel och han gjorde rätt mot vad jag bad honom. Så gång nr 2 är jag mer tydlig på vad jag ber om och då blev det trav.

1. Trav på volt. Känns han ok? Sitter jag rakt? Förböjer jag honom? Är jag för hård i handen? Leder jag för mkt med handen och rider för lite med sätet? 

2. Galopp. Känns galoppen korrekt? Orkar han bära eller faller han på framdelen? Sitter jag korrekt? Driver jag lagom? Orkar han bära om jag minskar volten? Var faller han inåt och var faller han utåt, är det mitt fel? 

3. Tölt. Korrekt takt? Är det rätt tempo jag ville hålla? Känns han ok i formen? Är jag för hård i handen? Sitter jag korrekt? Känns han likadan i båda varven? 

Om allt känns ok - avbröt jag, berömde och så började om.. Och det mesta kändes ok, förutom vänster varv ibland. Jag är lite för överböj-bedjande och måste lära mig att luta mer mot ytter.. Men nöjda blev vi och avslutade när allt kändes som bäst.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar