måndag 13 juli 2020

Semester...feta hästar

Kan det vara bättre än en liten semester på hemmaplan?? Jag tror inte det, jag älskar nämligen att vara hemma och förstår inte varför folk har sådan panik över att de inte kan resa iväg. Jag kan förstå om man vill uppleva andra kulturer osv men det där med att "resa bort för att koppla av" har jag nog aldrig förstått.. Om man blir stressad av att vara hemma - vad är då vitsen att bo där man bor?? Borde man då inte fundera på att flytta till något ställe som gör en lugnare?
Jaja, jag älskar som sagt att vara hemma och njuter i stora lass av hemmet och stallet förstås.

Hemma har min familj kommit över, eller en del av dem och byggt staket, satt upp hängrännor, kapat ved, satt upp en ny dörr och tvättat mina fönster. Kan man bli mer än lycklig över sin underbara familj?? Själv.. hade jag migrän och jobbade.. jättekul. Första semesterdagarna och allt.

Städa stall ska vi också göra snart. Vi vill städa så fort som möjligt för att sedan kunna ha hästarna inne på nätterna. De är på tok för tjocka och det här regn/sol/regn/sol gör inte saken bättre! Gräset får sådant otroligt växttryck och hästarna både blir feta, svullnar upp i mankammar och lägger på sig runt alla fettdepåer. Inte alls bra för våra hästar. Vi har minskat ner hagen så mycket det går utan att riskera att hästarna slåss och nu går det inte mer. Betet är så lågt men ändå blir våra hästar tjocka. Vi har liksom inget annat alternativ än att låta dem sova inne på nätterna och vara ute på dagarna.
Solfari får ibland gå in på kraftigare bete eftersom han är ung och behöver mat för att växa till sig men de andra skulle må gott av mindre matmängd. Har jag sagt att jag avskyr sommaren?? Inte nog med att det är varmt, mycket insekter, hårt i backen så är det strulet med tjocka hästar. Nää, inte alls kul.

Solfaris sår läker inte så nu är veterinär tillkallad igen för att se över såret. Vi får se om det är något som ligger där under huden och stör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar