onsdag 29 juli 2020

Lite tjock Teo

Teo och Solfari går numera i egen hage eftersom hästarna inte riktigt kommer överens, alltså Solfari och en annan valack kommer inte riktigt överens. Tyvärr för Teo så har denna hage enormt mycket gräs, uppvuxet gammalt gräs men ändå gräs. Så Teo har blivit rejält tjock, likaså Solfari. Att Solfari är tjock är helt ok men Teo... nja.. jag är inte supernöjd.

Tyvärr med den konstellationen som de går i nu så får jag helt enkelt låta det vara så här, det finns ingen lågbetes-hage som är stor nog att kunna använda för båda två eller så får jag börja ta in mina killar nattetid.  Jag rider varenda dag, typ 1 timme i ganska rejält tempo och hästarna står i boxarna när jag tar in dem från 16 till ungefär 19 - då brukar Teo vilja komma ut. Ja, han bestämmer faktiskt, han vill helst bara stå och vila i boxen mellan den tiden, tydlig herre jag har! Han vänder på sig när jag vill ta ut honom för att rida, tydligt förklarar att han vill vila, likaså när jag har ridit klart, då ställer han sig långt in i boxen och vill inte gå ut. Sedan efter några timmar så vänder han på sig, ställer sig med huvudet vid boxdörren med spetsade öron och säger "Ut?!" Riktigt roligt att lära känna honom och se hur tydlig han är.

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu hur jag vill göra, kvar ute i hagen dygnet om eller stå på box halva dagarna. Det är sannerligen inte lätt på sommaren med gräs, flugor och annat.

Hur gjorde jag förra året?? Jaha, nu kollade jag.. 2019 hade vi bara två hästar men då hade vi kapat hagen rejält så hästarna gick på en minimal del för att inte bli för tjocka. 2018 var det knallvarmt så värmen brände sönder gräset och då hade vi inga betesproblem..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar