måndag 8 juni 2020

Ridning, Altan, Meka hage

I fredags så njöt jag av halvdag på jobbet och åkte sedan hemåt. Gjorde mig sommarfin och drog sedan vidare till kompis för att fira hennes dotters student. En hel del ungdomar (ja, jag är i den åldern att jag får säga ungdomar när de är mellan 18-25) men väldigt lugna ungdomar måste jag säga.. Mycket roligt att träffa kompis, så vi satt och snackade en bra stund. Åkte hem tillsammans med regnet som öste ner..

Lördagen kom föräldrar över och vi byggde klart min lilla utealtan. Nu har jag verkligen alla varianter på altaner. En isolerad, en icke-isolerad men inglasad, en med tak och två utan tak där den ena kommer vara mer skuggig och den andra är mer solig.  Vi hann bli klara precis i tid innan regnet öste ner över oss. Eftersom jag inte kunde besluta vad jag ville ha för staket, så satte vi bara upp stolpar och överliggare och så nätade jag mellanutrymmet så Ida inte kunde ramla ner. Så får jag se vad jag vill ha senare.


NU är det slut på Teo's lilla vila! Han har fått pausa i 3 dagar men nu satte jag igång honom igen. Stallkompis och jag drog ut på vår 6,8km grusrunda och självklart gick det lite dåligt eftersom han bara har slöat i 3 dagar och på den korta tiden blivit lite tjock och stel. Men det är bara att ösa på så kommer allt det andra efteråt.  Vi insåg att våra två hästar måste in i liten hage en längre period under dagarna.  De börjar bli farligt tjocka. Inte så att de är feta om magen men de svullnar upp vid mankam och fyller på fettdepåer runt svansen. Så vi beslöt att meka till hagen så en automat skulle installeras så de kommer ut senare i stora hagen på kvällen via automaten.

Söndagsmorgonen drog jag till stallet för att då bygga denna hage. Slog i trästolp, mekade ordning grindarna i stora hagen då vi både har blivit lite irriterade på höjden osv.

 Fick meddelande om att stallkompis gärna kommer och rider på morgonen så jag avbröt det hela för att avsluta det efter ridningen. Vi tog vår 6,8km runda igen och jajamän, båda hästarna gick bättre. Bra, men inte perfekt men man kan inte få allt på en gång.

Vi kände igenom häst nr 3 i hagen och noterade att denna häst har samma bekymmer, svullen mankam, fettdepåer runt svansen - så vi tog ett hastigt men väl genombeprövat beslut. Vi halverar hagen. Det är nu man noterar att enbart motion hjälper inte mot att hästar (eller människor) går ner i vikt eller håller vikten från den farliga maten. Man måste minska ner mängden mat också!

Så det var bara för mig att ta ner min nybyggda hage och halvera den stora hagen istället. Då kan hela flocken gå tillsammans men får då mindre hagen. Den som blir lidande är Solfari som växer, dock är även han rätt stor.
Det är löjligt att den här lilla hagen vi har på kanske 3hektar ger så kraftigt bete. Det syns knappt något gräs, totalt nedbetad men ändå går våra hästar upp. Så har det varit varje år jag har stått här och fortfarande är detta ett problem under sommaren. Storhästar som har gått här på sommaren har fått stödfodras men våra små isisar klarar sig mer  än utmärkt på denna lilla mängd.
Efter jag hade byggt ordning hagen, mekat grindar, tagit ner den lilla extrahagen i hagen, fixat grindar, städat rent från ridningen på morgonen i stallet, smörjt sadeln osv, åkte jag hem. Klockan var då 14.. Hade varit i stallet från 8-14 = 6 timmar.  Tappade energin totalt, så käkade lite hemma och tog en paus på soffan. Mys..

Bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar