måndag 11 maj 2020

Så kul att rida!!!

Nu har energin återkommit och jag tycker det är vansinnigt roligt att rida!! Jag har studerat lite isländska filmer och insett att jag rider för "svenskt", ni vet det där ordet Lagom (?).. Finns inget annat ord för det tror jag. Jag rider helt enkelt för jämnt tempo hela tiden, lagomtempo tölt hela tiden.. Alldeles för lite växling av tempo och alldeles för lite variation.

NU banne mig ska det ändras!! Vilket jag redan har påbörjat kan jag lova!

Hela veckan har jag tränat på aktion, tempo, glädje, GLÄDJE och variation.. Det har varit ridvolt, skog, grusväg. Vi har jobbat på tölt men inte den där lågenergi-tölten med lång/låg häst utan mer "sprutt-i-baken" tempo och mer bakbenstryck. Vilket har gett resultat. Jag ler och garvar när jag rider nu, njuter av varenda steg och växlar med hopp över naturhinder i trav/galopp för att sedan återgå till tölt efter en liten skrittpaus. Javisst, jag tränar fortfarande smidighet, mjukhet men mer runt träd och sidvärtsrörelser längs med grusvägen, från ena sidan till den andra.

Ibland tycker Teo att något är livsfarligt och stannar upp, vilket gör att jag bara skrattar och njuter av hans tydlighet.. Vi har roligt tillsammans och det är väl det som är viktigast?? Att vi båda tycker en ridtur är rolig. Hans favoritväg är den sk. "mamma-rundan", en slinga längs med en vall och så in i skogen med naturhinder för att sedan komma ut på en sandstrandsslinga och sedan in skogen igen och klättra uppför en backe. Den har jag ridit fram och tillbaka några gånger då den är ganska kort men som sagt, rolig och varierande. Hur jag vet att han gillar den?? Tja, han ökar steget och vill alltid gå in på den vägen. När det har regnat så är den mindre rolig eftersom den är kladdig och hal, men då rider jag grusvägen istället.

Roligaste både han och jag vet är sista sträckan på väg hem. Då brukar vi korta tempot tölt för att sedan öka allt vi kan runt kurvan in på sista rakan och så plattar vi gaspedalen i botten och kör ökat tempo tölt. Otroligt kul!

Bjuder på den rakan här men då har jag enhandsfattning eftersom jag filmar med ena handen så ökningen blir inte riktigt lika hög som normalt men vad gör det?? Kul har vi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar