torsdag 28 maj 2020

Lärt mig något nytt

Jag har lärt mig något nytt i veckan..

Att man inte måste ha hästen bunden i transporten!! Antingen har de ändrat reglerna för jag har läst för ett par år sedan att hästar över 1 år måste vara säkrade i transporten eller så har jag tolkat reglerna helt tokigt..  Men jag hittar inte denna regel längre.

Det enda jag hittar är:
Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.

 Ni noterar det där OM:et.. Så m a o kan man numera ha sin häst lös i transporten!!

Det här är ur Djurskyddsbestämmerlserna..  Notera att hästen måste ha grimma på sig men inte vara bunden. Notera också att något stöd för hästen ska finnas vid bogen - dvs om grundprincipen är att hästen färdas med huvudet mot bilen.

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det. Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet. När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Det är kul att man fortfarande får lära sig saker !!

Lille Sólfari åkte lös i transporten under hemfärden från Linköping. Lite läskigt var det när han tittade ut i rutan.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar