måndag 6 maj 2019

Alice & Teo tävlat

I lördags så var det dags!! Alice, min stallkompis dotter, fick sin julklapp/present levererad. Jag hade gett henne en tävlingsdag på Teo med mig som skötare, mentor, groom, tävlingsmentor, förare och instruktör före tävlingen. Så vi har tränat och tränat med Teo och Alice inför Stormur Extra Light, T8 och V5.

Och i helgen var det då dagen D! Packade in Teo i släpet vid 7-tiden och så åkte vi till tävlingsplatsen. Denna plats känner jag till mycket väl då jag själv har tävlat där så jag var väldigt lugn och tillfreds med tid, plats och miljö. Alice var rätt nervös. Veterinärbesiktningen gick bra, förutom att veterinären var försenad så tävlingen fick starta 15 min senare än utsatt tid men helt ok.  Sedan var det då jag som fick hålla koll på tävlingen, tiden för framridning, sadling, träns, bygga hage. Jag kände att jag kunde lika gärna vara kvar vid hagen, för man hörde speakern väldigt bra där nerifrån och kunde planera allt - tråkigt då jag gärna ser tävlingsdeltagarna men eftersom det är så "långt" mellan hage och tävlingsplats/framridning, så blir det så mycket transportsträckor man måste gå och jag kände att det var bättre att jag var redo med Teo, än att sitta och glo på tävlingen.

På med Teos saker tillsammans med Alice och så gick vi upp.
 
Och red fram en stund på deras tidigare rätt fina framridningsvolt, men numera är den överväxt av gräs och ganska tungt grus samt nedförsbacke - inte Teos favorit.

T8 först! Vilket då är valfritt tempo tölt, byt varv, valfritt tempo tölt.  Alice erkände att hon var väldigt nervös vilket syntes på ridningen för hon red rätt försiktigt och Teo bröt av till trav. Totalpoängen blev 3,70 och domarnas kommentar; "Travtakt, ingen överlinje, bryter av till trav.. "
Så hon hamnade på 15:e plats av 21 startande. Jag tycker det var strålande duktigt av henne, hon hade en plan och utförde den.

Sedan vila och revansch i V5, vilket då är valfritt tempo tölt, arbets-till mellantempo trav, mellanskritt och arbets-till mellantempo galopp. NU red hon, tävlingsskalle har hon det lilla pyret. Tappade stigbygeln i galoppen gjorde hon - men vi hade tränat på detta så hon struntade i stigbygeln och bara gasade på i galoppen. Underbart!! Hon ville göra bättre ifrån sig själv och det kan jag lugnt lova att hon gjorde. Väldigt fin ridning, bra gångarter och hon hade korrigerat sin ridning efter domarnas kommentarer från tölten.
Nu var domarna lite oense om hennes ridning tror jag; 4,4. 4,9. 5,6.  Totalpoäng: 4,97. En delad 5:e placering inför A-finalen!!

Massa vila och mat, jag passade på att vila i bilen en stund - det är jobbigt att vara mental groom och hålla koll på allt.
 
Sedan dags för finalen! Jag tror Teo var lite övertaggad och Alice tvärtom, hon var nöjd så länge hon fick rosett och deras prestation blev jämn. Tölten helt ok, traven blev helt ok men lite öppen form, skritten var fin, galoppen.. Jaaa.. Det gick fort! Totalpoängen blev 4,97. Otroligt bra gjort!! Delad 5:e plats i finalen!! Och hon gick ut med samma poäng i finalen som vid uttagningen.
 
 
Väldigt bra ridet, Alice!! Och min underbara Teo. Vad han var duktigt med ett barn på ryggen. Sådan enkel och snäll häst jag har.. Han fick massa kel, massa godis och så åkte vi hem och Alice släppte ut honom i hagen medan jag städade upp i transporten.
 
Jag är otroligt nöjd med bådas prestation!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar