onsdag 8 maj 2019

Pryltokig eller..kanske inte..

En del hästfolk har så mycket prylar på sina hästar, jag har väl också varit en sådan men går mer och mer bort från allt som innehåller ord som att "förbättra gångarten" "höja steget" osv..

Jag använder saker som skyddar min häst, vilket i nuläget är: Skor, Sulor (för han ömmar ngt så infernaliskt på stenar), bakkappor (då han slås kota mot kota i alla gångarter bak), sadel, fårskinnsvoljock (för att skydda muskler), sadelgjord, 3-delat bett och träns utan nosgrimma.

Japp, inga boots eller nosgrimma.


Inga boots för jag känner numera att det gör knappt någon skillnad på steget. I femgång, visst - för då skyddar man hovar mot slag (bakhov slår i framhov) men inte annars, det gör liksom ingen skillnad för mig, har hästen bra lyft så har hästen bra lyft utan boots eller med boots. Visst, viktboots ska hjälpa hästen att hitta rätt takt men jag skyndar hellre långsamt än att slänga på massa utrustning för att påskynda processen.

Ingen nosgrimma har jag precis börjat med. Det här med FIPO-reglerna störde mig så infernaliskt så jag "protesterar" genom att ta bort nosgrimman helt och hållet. Ja, det stör mig att man i FIPO-reglementet bara har skrivit att nosgrimman ska anpassas efter hästen (typ) medan i domarnas handledning står det att nosgrimman skall ha ett mått som är minst 1.5cm mellan nosrygg och nosgrimma plus att man har mätinstrument mot detta. Visst förstår jag grejen med det hela men då anser jag att måttet 1,5cm ska stå i FIPO-reglementet.
Så jag valde helt enkelt att ta bort nosgrimman. Det verkar fungera och Teo verkar trivas bättre utan nosgrimma.. Så varför ska jag ha nosgrimma när det funkar lika bra utan?

Ibland ska man helt enkelt våga prova (eller i mitt fall protestera) saker och verkligen känna efter. Jag har alltid gillat att rida utan bett - älskar hackamore - men det gillade inte Teo. Så då fick det nu bli det näst bästa, enklaste möjligaste och verkligen känna efter om man har en lyhörd häst eller inte. Och som sagt, i nuläget fungerar det.. Kanske ska ta och prova hackamore igen???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar