tisdag 25 september 2018

Kyla och Volten

Jamen så kallt det var igår?! Kylan börjar komma.. Fick t om skrapa rent bilen från is på morgonen. Med kylan börjar mina klädbehov krypa fram. Jag fryser rätt lätt och hatar att frysa, så jag brukar klä på mig rätt rejält med lager på lager. Tyvärr har alla mina underställ varit så pass dåliga efter föregående vinter så jag slängde rubbet, vilket nu leder till att jag inte har några varma kläder.

Är det något jag har lärt mig så är det att om man klär sig rätt, så mår man bra. Så nu ska jag unna mig att köpa nytt, 2 omgångar dessutom. Under vintern brukar jag ha:
Sulor i vinterskor, tunna strumpor, tjockare strumpor, raggsockor. Japp 3 lager strumpor, kräver rejält stora skor också. Underställ, ridbyxor som är fodrade, fleecetröja, gärna polotröja eller något som skyddar halsen. Tjocka vantar, mössa, väst eller jacka (beroende på vilket väder det är) .. Kjol.. Ungefär så. Mycket kläder men som sagt, avskyr att frysa, älskar vintern dock.  Det som är bra nu är att dagens kläder är tunna men väldigt varma - bra funktionskläder..

Nåja, nog med kylan. Vi tränade på volten igår. Jag jobbade lite mer i skritt med Teo, jobbade massa volter och böjningar. Tränade även sidoförflyttningar.
Jag har börjat med lite nya saker också, typ skritt-piaff. Detta gör jag eftersom Teo är så lång och behöver aktivera bakdelen lite mer så att han kan sänka bakdelen och höja ryggen. Man kan göra detta på olika sätt beroende på hästen men för Teo så fungerar det perfekt med att göra så här. Jag sitter helt enkelt till (gör halvhalt) och driver på lite med förhållning samtidigt. Då börjar han gå på stället mer eller mindre och när jag känner att han sänker bakdelen (tar typ 15sek) så berömmer jag, släpper efter och låter honom skritta en stund lång och låg. Det är väldigt jobbigt för en häst att göra detta men jag tror att det kommer belönas i framtiden i tölten - det gäller dock att inte göra det för länge! Kort-korta sekvenser!! Han får absolut inte höja nacken i denna övning för då släpper han ryggaktiviteten (sänker ryggen) och sänker manken, vilket motverkar det jag önskar. Likaså är det ett stort nej-nej med att han vill stegra - det är inte målet med övningen.. Målet är att han ska piaffera i skritt med sänkt bakdel (och då höjd framdel).. Jag vill få upp manken, in underhalsen med aktiv rygg och mycket muskelaktivitet i bakbenen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar