måndag 10 september 2018

Helgen, stallmöte, städa, rida, raka, välja

Helgen den kom och gick den..  Fort som attan försvann den. Lördagen var det först stallet på morgonkvisten för att släppa ut killarna, mocka alla boxar, förbereda för insläpp och sedan åka till brorsan för att hjälpa honom med att rensa lite förråd inför flytt.


Det går alltid fort när jag och syrran med svåger rensar områden och det här var inget undantag. Simsalabim hade vi rensat rubbet som vi hade fått som uppgift och på bara några timmar så var vi klara. Jag åkte då vidare till stallet för att ta in hästarna, klappa om dem och sedan åkte jag hem.

Söndagen fick jag sovmorgon då stallkompis tog morgonen. Njöt av morgonen på altanen och lugnet - man behöver såna mornar också. Sedan vidare för att göra mitt val av parti.

Jamen varför inte åka till stallet direkt efter detta och väga lite hö? Jomenvisst, vägde upp veckans mängd för hästarna, både inne och ute. Vi gör så numera - vi väger ordning all mat på söndagen för en hel vecka så slipper vi tänka på det. Kanske lite jobbigt när man väl ska väga, det är ändå 56 ikea-påsar som då ska vägas och typ 130kg hösilage men det är det värt för sedan är man klar för hela veckan.. och så är vi 2 som samarbetar medan vi väger.

Och så red vi lite på ridvolten. Tränade på en hel del och vi alla glömde bort tiden för helt plötsligt var det bara 10 minuter kvar till stallmötet. Skrittade av dem lite snabbt (alldeles för kort tid) och slängde in dem i boxarna.

Diskuterade hö-åtgång under sommaren och hösilage på mötet - alldeles för få kom, trots att mötet var obligatoriskt men info om mötet kom nog lite väl sent.. Det var typ min stallkompis och jag plus en medryttare från det stora stallet.

Sedan var det dags för rakning av hästarna. Våra killar svettas något så ofantligt mycket och vi tänkte att om vi rakar dem nu kanske de kan få lagom mycket vinterpäls i vinter. Så den ena rakades sån där islandsrakning, ni vet - halva hästen med spetsar vid frambenen men Teo helrakades. Han är så svettig jämt och även rumpan blir svettig så jag helrakade honom.. Och ja, det är jag som rakar hästarna.

Ja-a, sedan var det kväll och vi riggade automaterna i boxen och så hemgång.. Skön helg.. Hektisk helg men skön ändå..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar