måndag 3 september 2018

Helg, grind, underbar Teo, bajskontroll

Tjohoo, va mycket jag fick gjort under helgen! Föräldrar kom över på lördagens förmiddag och före det så hann jag både släppa ut hästar, mocka och rida. Tog med mig Kjartan som handhäst och drog ut en liten sväng. Underbart mysigt.

Pappa har gjort världens vackraste grind till mig som sattes upp i helgen. Medan han jobbade med det så tog jag med mamma till Thuns (klädaffär) där vi shoppade lite saker åt mamma. Väl hemma igen bjöd jag på middag och sedan blev det mörkt och mys inomhus.


Söndagen fortsatte pappa på grinden medan mamma och jag rensade bort lite ogräs från framsidan samt satte upp slamskyltarna som jag hade fått i våras. Grinden kom upp och den är såå vacker. Den riktigt kräver nytt staket så det får jag nog planera in snart.

De åkte hem och jag pausade lite hemma på altanen. Hade det riktigt mysigt på altanen med en god bok. Senare åkte jag till stallet, mockade, tog in hästar och red Teo. Mm, han är riktigt rolig att rida nu. Dundrade på i tölt, trav, galopp med massa WOW-känsla. Spolade av honom när vi var klara, stretchade och sedan in i boxen, klappade om och åkte hemåt i mörkret, japp det är mörkt vid 20:30 numera.

Imorse tog jag lite bajsprov på hästarna som skickas till maskkontroll.se idag. Jag tycker inte man ska avmaska slentrianmässigt på hästarna. För det första är det onödigt på en masklåg häst, för det andra gör man maskarna resistenta (en hel del maskar är redan det och vi har inget annat maskmedel framtaget förutom de som finns) och för det tredje så anser jag att det känns rätt skönt att kontrollera maskantalet på hästen för det säger något om hagen samt hästens hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar