onsdag 14 mars 2018

Österrike tur och retur

Det blev en liten skojsig tripp ner till Österrike i måndags för att träffa en kund som behövde diskutera lite närmare våra produkter. Min dag blev rätt intressant den dagen..

Först upp kl 03:00 för att åka iväg, passerade stallet och släppte ut väldigt trötta och förvånade hästar kl 04:00.. De ville nog helst sova och Kjartan ansåg att de vita stora trollen utanför stalldörren (läs; stora snöflingor) skulle attackera honom och totalvägrade att gå ut. Jag fick dra ut honom till slut.
Väl framme på Arlanda så parkerade jag bilen och in i transfer-bussen och insåg att jag hade glömt mobilen i bilen.. Suck.. Ingen chans att hämta den så den fick helt enkelt vara kvar.

Åka plan, landa, hyra bil, åka till kund, snacka och sedan dö-tid på några timmar för att åka hem igen. Och vad gör man under dö-tiden?? Jo, man går runt i Wien..

13 grader varmt, liljekonvaljer, lite regn, lite solsken, lite mulet.. Massa människor ute på stan, fik, mys. Passade på att besöka stora kyrkan där och så se mig omkring lite - lite som gamla stan tycker jag.

En sak jag inte gillar är dock de här häst och vagn ekipagen. Jag vet att turister gillar att åka häst och vagn och de är fina, det kan jag inte förneka men att se hästarna.... de är smala, omusklade och just nu ser de dessutom ut som malätna pälsbollar, eftersom de fäller.. Hästarna går med broddar trots att det var barmark och ser inte alls roade ut. Stå och vänta i några timmar för att sedan sättas igång för att travas/skrittas runt ett område och sedan stilla igen. Kuskarna som går omkring och röker, snackar och verkar ha allmänt trevligt medan hästarna står där, fullriggade med sele och allt, inväntar en ny turist som ska få en liten rundtur i vagnen.. Ja, hästarna fick filtar på sig men det var nog allt de fick. Ingen mat, inget vatten..  Jag tittade rätt rejält på hästarna och deras status och en del av dem såg fina ut men generellt såg de flesta ut att behöva gödas en hel del och få lite mer hovvård..

Sedan gick jag och min kollega vidare till en uteservering och åt apfelstrudel för att sedan åka hem till kalla Sverige igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar