måndag 23 maj 2016

Klinikbesök och migrän

Då har vi varit på kliniken och träffat veterinären. Det blev inte så mycket annorlunda den här gången mot alla andra gånger. Vi fick skritta i gången, trava i gången och sedan gick veterinären iväg för att ta hand om annan patient medan jag fick gå fram och tillbaka i gången, varför hade jag inte en stegräknare på mig?? Jag gick väl sisådär 10 minuter och fick sedan trava igen..

Extremt liten hälta i trav men inget i skritt.. Ingenting ovanligt enligt veterinär då hon har haft skadan länge och är nyligen opererad. Sedan fick Brana installeras på box på kliniken någon timme medan vi väntade på operationsveterinären som skulle bekräfta behandlingen som min veterinär ville göra.

Då kom migränet!! Underbara fantastiska superfina migränet.. Jag tappade fokus totalt, mådde illa, gick och kräktes på toaletten och försökte göra allt för att hålla migränet i schack..

Veterinär återvände och vi skulle behandla med hyaluronsyra och cortison. Så först brems och så lite lugnande i Brana, lite tvätt av ben och så skulle de prova att spruta i leden. Jag sa (lite försent) att vi behöver nog brems också men min veterinär plus sköterskan ansåg att det borde inte behövas, "hon är ju precis sederat".. Hade jag mått bra, hade jag protesterat men nu orkade jag inte.. Och till följd av detta så ryckte Brana till i benet och kanylen åkte ur..  "Du hade rätt, Anna".. Jajamensan, jag känner min häst.. På med en brems och så i med vätskan i benet och så var allt frid och fröjd.

Veterinären sa vad jag skulle göra framåt nu men jag hörde ingenting pga migränet så jag bad henne skriva en lapp och på den stod det följande:
Jag ska skritta 15 minuter 10 dagar och sedan upp till 40 minuter igen i ca 2 veckor för att sedan börja trava!!?!! Trav 5 minuter per vecka för sedan komma tillbaka till klinik när jag då skrittar 40 minuter och travar 15 minuter.

Rent krasst sa min veterinär nu att jag kommer inte se om den här operationen har fungerat förrän jag har Brana i full kondition igen med fullt press på bakbenen, m a o inte förrän i vinter då jag har tränat upp henne till tävlingsformen. Skönt, då vet jag att jag inte behöver ha det här hängande över mig varenda gång jag ska till kliniken..

Jag vägde henne också. 330 kg som alltid. Min veterinär sa också att hon ser otroligt fin ut i formen och är väldigt vacker men att jag kanske bör öka på maten lite.. Första gången jag har fått det tillsagt, att min häst är lite för smal.. Jaja, öka på mat är inte svårt..

Hem med hästen och så hem med mig.. Jag kraschade i soffan och där har jag legat mer eller mindre hela helgen med migrän...

2 kommentarer:

  1. Åh fy fan, din stackare med migränen!
    Om du har iPhone finns det ju en inbyggd stegräknare i mobilen (kanske finns i andra mobiler också?). Under "Hälsa".
    Håller tummarna nu för att Branas ben blir helt, helt bra! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör de få (tror jag) som vägrar Iphone.. :-)

      Radera