tisdag 12 januari 2016

Operation värmekablar..

Då mitt vatten under huset har fryst EN gång när det har varit -20 grader 3 dagar i rad så anser jag att det får inte hända igen. Rören är isolerade men längst upp mot kranarna (där rören går upp mot golv i huset) är det oisolerat. Rören klarar ganska rejäla kylknäppar men när vi hamnar vid -20 så klarar de inte mer - och det händer ju att vi får såna grader här i Norrtälje, nästan varje vinter faktiskt.

De som byggde huset verkar inte riktigt ha tänkt till heller för vattenrören är inklämda under avloppet och det är ca 20cm i takhöjd runt dessa rör..

MEN! Skam den som ger sig.. Jag hade gett mig tusan på att de där värmekablarna ska på!

Så det var bara till att klämma sig in mellan berget och husets golv med värmekabel, tejp, pannlampa och mobil i högsta hugg - mobil hängde med för OM jag fastnade behövde jag en livlina = ringa en vän.. Jag lyckades!! ......nästan.. 30cm närmast uppgång till huset fixade jag inte. Jag behövde såga hål i golvet inne i huset för att nå och den utrustningen har jag inte, inte heller kunskapen.

Så, efter ca 3 timmars kravlande, hostande, nysande (det var mycket dammigt där under), svärande, svettande gav jag upp.. Mycket ovanlig känsla att ge upp, för jag är inte sådan som ger upp..  Men jag får helt enkelt använda livlina nr 2 = hämta Pappa..

Så på söndag får jag uppleva den här trånga känslan igen med att krypa runt under huset och nästan fastna.. Jättekul..

Berget under röret, huvudet mot taket.. Trångt var det.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar