måndag 9 januari 2023

Traditionsenlig familjeträff och hästmys

 Vi har en tradition i vår familj som har pågått i över 20 år och det är vår traditionsenliga trettondags-sjömanbiffsträff. Vi alla syskon, inkl respektive och ibland deras barn, ibland kusiner, ibland moster och ibland respektives föräldrar träffas hemma hos mina föräldrar och där äter vi sjömansbiff. Alltid sjömansbiff och oftast till efterrätt päronhalvor med toscaröra. Underbart roligt att träffa alla. 
Tyvärr minns jag även denna dag år 2019 då lille Kjartan blev tvungen att tas bort pga kolik, då min stallkompis ringde precis under efterrätten det året och sa "Kjartan är dålig igen".. Den stämningen vid bordet då blev hemsk och mamma samt jag åkte till stallet och preparerade oss inför det som skulle hända. Jag har många minnen från den kvällen som kommer leva kvar inom mig men Kjartan var 33år, hade levt ett långt och härligt liv men jag tror nog att om han inte hade fått sina kolikanfall (3ggr med 10dgr mellanrum) så hade han nog levt ännu. 

Livet går dock vidare och vi får minnas alla glädjestunder med honom denna sjömansbiffdag istället.

Mamma preparerar sjömansbiffen

Sedan har helgen varit som den brukar vara. Jag sover, skottar snö (i lördags) och är i stallet. Söndagen var det regn som gällde så all snö är mer eller mindre borta. Tog en uteritt på Teo i söndags och sedan hade jag lite skötardag med honom. Borstade länge i min ensamhet i stallet en söndagskväll och så passade på att fixa manen. Var ett tag sedan jag pysslade så länge med honom och med tanke på att han än så länge går själv i hagen behöver han lite extra kärlek och kli då och då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar