onsdag 18 januari 2023

Volt-träning & min rygg

 Man måste passa på att träna på volten nu när det är rätt fint väder och volten varken är knölig, isig eller full med snö - en av nackdelarna när man inte har ridhus, volten blir lite väderberoende. 

Så just nu tränar jag på volten vilket Teo fullkomligt älskar! Igår studsade han omkring när jag skrittade in på volten för att tända belysningen. Oj så glad han var.. 

Vi övar på det vi ska öva, övergångar från skritt till galopp, från galopp till tölt - eftersom det är så man gör på tävlingar. Det går bättre och bättre, jag är väldigt noggrann med att byta gångart efter halvhalt och förberedelse. Jag älskar att finlira med kunskaperna så det här passar mig.



Min rygg ja.. Jag har haft väldigt ont i ryggen ett ganska bra tag, det har sakta smugit sig på. Jag tror att avramlingen på Teo år 2018 har något med det här att göra men jag har hög smärttolerans (behöver inte alltid vara bra) och går inte till läkare om det inte blöder eller är av. Men som sagt, detta år har jag knappt kunnat sätta på mig kläder vissa dagar så det var dags. Har varit hos naprapat som har stötvågar, akupunkturat, knäckt, masserat och gjort en väldans massa men ingenting blev bättre. Hon skickade mig till läkare där jag blev röntgad och de såg förändringar på ryggraden. Skickades sedan till magnetröntgen där de såg:

Hela ländryggen diskgenerationer L2-S1,  diskhöjd reduktion L4-S1, Kotglidning bakåt L2-L3, Diskbuktning framåt L4-L5.. Intervertebralleds artros utan nervpåverkan.  Inget diskbrott! och ingen benskörhet. 

Får man säga: Grattis?! Eller YEYYY!! Börjar förstå varför jag har ont. Så nu på torsdag ska jag till sjukgymnastik för att träna bort detta - eller stärka områden bredvid så jag orkar med vardagen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar