torsdag 6 maj 2021

Fryslort till unghäst

 Solfari är en riktig fryslort! Jag har märkt det tidigare och även igår när det regn/snöade hela dagen så noterade jag det på eftermiddagen. Alla tidigare gånger när det har varit runt -5 till +5 grader och det regnar så har jag mötts av en jätteskakande, huttrande, hysterisk unghäst i hagen. De har alltid haft gott om mat i hagen men ändå så fryser han.

Igår visste jag att det skulle vara sådant här väder som gör att han fryser så jag drog på honom, enligt mig, ett tjockt vintertäcke. Detta täcke använder jag alltså när det är iskallt ute och min häst är rakad. Tro det eller ej, men han frös!! När jag tog in honom så stod han och skakade. 

Javisst, en del av er kanske säger att det är en hästs naturliga sätt att hålla värmen men när en häst har täcke på sig så ska den inte behöva hålla värmen genom att skaka. Dessutom ogillar jag det skarpt det här med att låta hästarna skaka (frysa)! När man har hästar i en sådan onaturlig livsstil med hage, box, foder på bestämda tider så får man faktiskt ge hästen en del "lyx", som att inte låta dem frysa. Jag tycker det är elakt mot hästen och deras muskulatur. 

Så det blev in med honom fort som attan efter att han hade varit i hagen i ca 9 timmar. Av med det dyngsura täcket, torrt invändigt dock, och på med ett fleecetäcke och så massa hösilage. Det tog en liten stund innan han blev varm och började slappna av. 

Teo däremot är en riktig värmekälla, trots att han är helrakad. Han hade också täcke på sig i hagen men han ville inte riktigt komma in först men ansåg att värme, mat, sällskap var bättre än gräset i hagen. Min stallkompis häst ville sannerligen komma in för hon skrek och galopperade runt i sin hage. Så Teo och stallkompis häst fick gå upp tillsammans. Teo var kall, lite frusen men skakade inte, dock fick han på sig fleece han med och lite käk. Stallkompis häst frös, skakade men slutade efter hon fick komma in, fleece på sig och lite hösilage. Det tog typ 5 minuter och så hade båda slutat frysa.

Eftersom alla var lite kalla så beslöt vi att inte rida utan satt och snackade i stallet en ganska bra stund. Det är mysigt att bara vara i stallet utan att känna tidspress eller att man måste hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar