torsdag 12 april 2018

Uteritts-träning

Jag har märkt att jag är en ryttare som helst tränar utomhus på grusvägar. En del ryttare älskar ridhus, en del älskar paddockar och en del älskar ovalbanor - jag är en sådan som älskar grusvägar!!

Det finns nog inget bättre enligt mig - man ser vägen, den är kuperad, den svänger hit och dit, den erbjuder långa töltsträckor, fina galopprundor, perfekta inlägg med skritt och så är det naturen som man får se plus alla saker som kan dyka upp längs med vägen. Jag tillhör även de som anser att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" och sätter gärna på mig regnställ med vindskydd för att rida ut i full storm, inga problem för mig, det blir bara piggare hästar.

Så mer eller mindre varenda dag rider jag ut, på Teo, med eller utan handhäst och med eller utan sällskap (dock oftast med sällskap). Vi tränar tempoväxlingar, galoppfattningar, sidvärtsrörelser, volter (japp man ska ju vända ngn gång) och så lite korta tempon med bakbensaktivitet. Varför sitta och harva på en ridvolt när man kan göra exakt samma saker ute i naturen??





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar