måndag 8 januari 2018

Hästsäljare

Jag har varit och tittat på häst åt en kompis i stallet som ska byta inriktning från stor häst till islandshäst och eftersom personen inte kan så mycket om islandshästar så har jag agerat agent åt henne. Det har varit mycket annons-letande, mycket Facebook och traditionsenligt för mig, så sköter jag affärerna via Messenger och ja, jag har gjort allt; mailat säljarna, ställt frågor, bokat provridning, ridit hästarna (det har även kompisen gjort, förstås), förhandlat osv.... Rätt komiskt, förut fick man ringa, numera kör man allt via mess..

MEN!! En sak jag vill säja till er häst-handlare är att första intrycket på Dig som säljare och Din häst, Ditt stall är... VAR TILLGÄNGLIG!!

Jag vet inte hur många annonser jag har frågat på men typ 2 har svarat på mail.. 4 har svarat via Messenger och det här är då annonser där det står att man ska maila/messa..  Då tycker jag att man bör svara på mailen, oavsett om hästen redan är såld eller inte.  och gärna inom 1 dag. Men så tycker tydligen inte alla och nu har ni förlorat en kund, då vi har hittat en häst som passade min kompis perfekt, säljarna var öppna, trevliga, nåbara samt professionella och stallet/utrustningen var välskötta.

När man kommer till det stall där hästen står, bör man som försäljare låta bli mobilen, möta kunden med ett leende och en handskakning, fokusera på kunden och inte prata med massa andra eller ännu värre, stå och kolla i mobilen. Och kanske prata lite med kunden om hästen, miljön, vädret, stallet - ja vad som helst men inte stå tyst bredvid och tvinga kunden att dra ur meningar ur säljaren.

Det kan även vara trevligt om hästen är någorlunda ren och torr, jag vet att det kanske inte går i alla väder men då kan man väl täcka hästen för några dagar, vi har ändå bestämt tid någon vecka i förväg.
Likaså utrustningen och stallet, det får gärna vara rent även om det är gammalt och slitet för det är alltid trevligt att känna att man sköter sitt stall och sin utrustning.
Rent stall/utrustning = man bryr sig om hästen..

Första intrycket är viktigt, det ökar försäljningen - får kunden att tycka att hästen är lite extra fin och det får även kunden att känna sig trygg och säker med säljaren.

Så några enkla punkter till dig som säljare:
  • Svara på mail/mess/telefon inom 1 dag
  • Möt kund med ett leende och en handskakning
  • Var öppen och prata med kunden
  • Se till att hästen är ren & torr (så långt det går)
  • Håll stallet/utrymmet där du har hästen rent (lika här, var sak på sin plats och inte överallt)
  • Se till att utrustningen är ren och smord
Enkla saker men tydligen inte för alla ställen vi har varit på.

Men som sagt, nu är hästletandet slut för min del för vi har hittat hästen med stort H. Efter ca 150 annonstittande, 6 bokade besök, 6 hästar provridna - så hittade vi en trevlig valack. Nu ska han gå igenom veterinärbesiktningen och så hämtar vi honom på lördag.. För att sedan släppas ihop med Theodór, Kjartan, Robin Hood på söndag.

1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med! Gud vad knepigt det kan vara att få svar och få till provridning och information!
    De som är bra är ju dock ofta jättebra!

    SvaraRadera