fredag 19 maj 2017

Longering & Mystur med gammelman

Jösses vilken värme det har blivit. BANG!, så blev det kokhett.. Misstänker att det kommer bli en explosion på bete och allt nu - pass upp ni fångkänsliga hästar..

Jag longerade Teo igår - han hade gått så hårt dagen före och behövde säkert lite träning utan mig på så jag satte på longergjord, liten gummisnodd och så gick vi ner till ridvolten. Han är verkligen en liten filur den här lille Teo. Jag är van med mer energifyllda hästar och Teo är sannerligen en "lat" kille. Han gör exakt så lite som han måste för att jag ska vara nöjd.. Jag har insett att, för första gången, jag behöver en longerpisk (vilket jag inte har) för att hjälpa honom lite med tempot.  Han stannar gärna upp och vill ogärna trava på runt runt mig - smart häst egentligen, för varför trava runt runt hela tiden?! Men vi fick till en bra trav och lite galopp i båda varven..

Kjartan fick på sig sadel, träns och så red jag ut en liten sväng med honom på åkern och i skogen. Underbart att bara "åka" häst och njuta av fåglarna, solen och hästen.

Men även han var lite rolig. Jag trodde jag satt på en döende häst på väg från stallet..  Det stönades, han nästan stannade i skritten, han sänkte huvudet lååångt ner, stönade, frustade, ville inte gå framåt. Efter ett tag stannade jag och lät honom beta medan jag sög in solens sista strålar och lyssnade på fåglarna, Kjartans tuggande.. Sedan vände vi.. Då satt jag på en unghäst tror jag!! Han taktade, vägrade lyssna på förhållningar och ville helst galoppera i fullt ös hela vägen hemåt.. Hmm?? En riktig lurifax den där gammelgubben!!

Idag fick de komma ut i sommarhagen igen eftersom det skulle bli över +25 grader och hagen som de gick i har ingen skugga och jag känner mig inte bekväm med att låta de stå i gassande solsken hela dagen. Sommarhagen har massa träd som kan ge dem skugga hela dagen om de önskar..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar