tisdag 3 februari 2015

Köra hästsläp

Det är nog många av oss hästmänniskor som har förbannat vädret när man helt enkelt MÅSTE ut med hästsläpet. Jag har även sett otaligt många människor som verkligen inte kan köra hästsläp men gör det ändå (ja, jag vet att jag är ute på hal is nu men men)..

Det är allt från ekipage som kör otroligt fort med sin häst där bak, till de som inte vet hur man ska köra i rondeller, köra av från motorväg, köra in på motorvägen.. Och så har vi dessa bilister som inte kan backa med hästsläpet, ja inte ens parkera med hästsläpet.
Jag säger inte att man måste vara expert på detta men lite normal körvett kan man väl ändå ha? Och jag anser att en bilist som har släp bakpå bilen måste kunna backa med hela ekipaget..

Det finns massa regler om det här med släp och bil och jag tänker inte dra alla här, läs istället på t ex
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/B--Personbil-och-latt-lastbil-huvudsida/

En bra kalkylator (vilket körkort du ska ha och om bilen får dra släpet) finns även på Transportstyrelsen:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Sedan finns det miljoner med regler om hur hästen ska ha det där bak i släpet. Det finns här att läsa på: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hastar/transporterahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html


Så, alla ni som kör hästsläp där ute. Svara ärligt: Kan ni backa med släpet? Om ni känner er det minsta tveksam så tycker jag att det är er skyldighet att ta släpet och börja träna. För man vet aldrig när man måste backa eller trixa sig loss från en besvärlig plats.
Det är bra att känna sig så pass säker med släpet för det är inte alltid man har någon i närheten som kan det här med att köra hästsläp.. UT & TRÄNA med er

Jag har själv mött en buss på en för smal väg och blev helt enkelt tvungen att backa längs med den här vägen, med TVÅ hästar i släpet, en bra bit tills vi kom till ett ställe där vi kunde mötas.

 Min superduperbraiga bil som jag använder till mitt släp



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar