tisdag 18 juni 2024

Vansinnig rolig ridning

 Idag var en otroligt bra dag! Red min medryttarhäst, japp jag är medryttare så att säga på en häst i stallet. Vi bytlånar varandras hästar en gång per vecka, nyttigt att rida andras hästar och få sin egna häst bedömd av någon annan. 

Så jag red denna häst. Vi övade massvis i kort skritt med bogförflyttningar då han är en smula stel i bogarna. Så stadig hand, lätt hand, stöd på yttern men inte för mycket. Stilla mjuk hand. Och så lite kraftigare skänkel (en skänkel) vid sadelgjorden för att få hästen flytta sig från skänkeln. När han försökte gå på framåt bara eller hängde fast i handen så gjorde jag en halvhalt med sätet och lutade mig lite mer bakåt och han lättade direkt. Jag höll på så här lääänge.. i båda varven. Flytta, flytta på volten, halvt igenom också med bogförflyttning.  När jag kände honom bli mjuk och fin med massa rygg och bakben, så bad jag om tölt. Vi töltade långsamt med djup form på volt och jag bad om bogförflyttningar då och då. Ibland hängde han fast och då bad jag om bättre aktion i bakdelen (lite lätt med spö) samt en halvhalt med sätet och lutade mig lite bakåt. Då släppte han direkt och bara töltade på, och var extremt mjuk i kroppen. Riktigt riktigt bra träning!!  Jag blev supernöjd efter typ 30-40 minuter och så fick han lite avskrittning, dusch och in i boxen

Lilla Teo tränade jag också på volten. Massa tölt i serpentinbågar, mycket noggranna bågar, raka spår där det skulle vara rakt och inte falla inåt i bågen och det gick sååå bra. Avslutade efter ett tag och var riktigt riktigt nöjd med honom också. 

Jösses, så jag älskar att träna hästar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar