måndag 10 juni 2024

Dessa hektiska långhelger & avslut med Stormur

 Dessa helger som för normala personer erbjuder ledighet, umgänge, mat och sömn. För mig innebär det arbete, fullt ös medvetslös och gemenskap.

Denna helg var inget undantag. Onsdagen blev inget undantag. Jag noterade att taket på min altan var trasigt så jag behövde byta. Trodde jag hade trätak där mellan plasttak, isolering och innertak så jag dundrade till Byggmax och köpte takpass och skruv och sedan köpte hylla på Jula. Sedan stallet och rida, mysa.

Torsdagen var nationaldagen och det ska ju firas men det blev ett litet ovanligt firande. Tog bort plasttaket på morgonen men noterade att det fanns inget trätak bara reglar. Så när mamma och moster kom sa jag "hej", lämnade dem hemma hos mig och drog till stallet med sommardäck till hästsläpet, bytte från vinterdäck till sommardäck, drog till Byggmax (igen) och köpte plasttak och farmaskruv. 

Sedan upp på taket och på med nya taket. Det blev ett väldans massa skruvande och sågande men sent på eftermiddagen så blev jag klar! Därefter middag med moster och mamma och så spelade vi Yatzy och hade väldigt trevligt sent in på kvällen.

Fredag blev en lika hektisk dag. Mot stallet och rida, sätta upp extra-tråd i en hage och så städa upp utomhus hemma, fixa överallt och så stallet på kvällen då hästarna sov inne pga vädret. Snacka med stallkompisar och hade riktigt mysigt. Sedan vidare till Willys och storhandla. Därefter hem och städa, tvätta, frosta av frysen och trimma gräsmattan. 

Lördag blev utsläpp av hästarna på morgonen och så red jag lite. Mysigt med liten lugn stund tillsammans med pållen. Sedan hem för mamma och hennes voffe kom över. Jag skulle trimma mammas voffe då han var så långhårig och varm plus allt fastnade i pälsen. Så jag trimmade ner honom en hel del, tog ca 4 timmar, medan mamma målade hyllan. När voffen var klar så blev han sååå fin. Och så åt vi lite gott, medan min mobil lät hela tiden - många mess från inackorderingar.  

Mamma skulle ha sovit över men eftersom det skulle bli ett massivt häst-flytt mellan hagar dagen efter och jag behövde åka till stallet tidigt, så valde hon att åka hem. Men först gjorde vi klart allt som vi hade tänkt oss och sedan åkte hon hem. 

Söndagen blev tidig, då hästar hade stått inne pga vädret. Jag började bygga om hagar och det fortsatte hela dagen - blev klar vid 16-tiden. Alla hästar på rätt ställe, alla hästar nöjda och likaså hästägarna. Själv åkte jag hem och kunde knappt ha ögonen öppna.. Duschade och kraschade tidigt i sängen. 

Jag kände också att det här med Stormur och vara medlemsansvarig börjar bli för mycket. Eller inte för mycket men väldigt tråkigt. Jag måste vara online hela tiden och jag börjar känna att det är lite för... tja tråkigt och ansvarsfyllt. Så nu har jag sagt upp mig från Stormur men inte förrän februari nästa år. Så nu får vi se om de hittar någon ny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar