fredag 12 januari 2024

Nu har vi börjat träna igen

 Teo och jag har vilat lite från varandra, dels för att det har varit för kallt för min voffe att vänta på mig när jag rider och dels för att jag har haft för mycket att göra. 

Men NU har vi börjat igen. Jag har börjat med grunderna för att stämma av kommunikationen mellan oss och hur läget är med honom. Så det är mycket volt, korta pass, där vi skrittar en hel del med halvhalter, volter, sidvärtsrörelser. Det är också övergångar på 8-volt, tölt, galopp, nedsaktning till tölt, byte volt, tölt volt, galopp volt, nedsaktning, byte volt, tölt, galopp, nedsaktning, byte osv osv. Mycket nyttigt då man får in massa övningar på en gång.  Teo känns lite seg, som väntat efter vila, och lite stel, även det väntat men snart kommer han igång igen. Han är en långsam startare och behöver ngn vecka innan han är PÅ igen.

Lilla träningshästen och jag, jo, har har en liten träningshäst just nu medans hans mamma gosar med sin nya bebis. Träningshästen var planerad att jag skulle ridträna men tyvärr fick han en senskada i höstas och nu är det rehab istället. Vi har varit på Brunmåla ett antal gånger och träffat både veterinärer och en hästfysioterapeut. Riktigt otroligt BRA fysioterapeut, engagerad, kunnig, ger massa tips, tricks och videofilmer på hur och vad man ska träna. Henne anlitar jag gärna mera bara för Teos träning.

Så vi jobbar med det som är specifikt träningsschema för denna träningshäst. Det är olika svansdrag, manklyft mm och så massa ryggningar på olika sätt och skänkelvikningar, tömkörning, handhäst osv. Riktigt spännande att se hur det blir med hästen i slutändan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar