fredag 5 januari 2024

Isolerade vattenbaljor i hage och box

 Vi har ett gäng olika monterade isolerade vattenbaljor i hagarna. Det är hemmabyggen med halvpallar och halvpallskragar som har lock med gångjärn och hål för hästarnas mular förstås - så de kan nå och dricka vattnet. Optimala är naturligtvis elektriska vattenbaljor men vi får inte ha el draget till hagarna (förutom elaggregaten) så då får man börja snickra. 

Jag har några baljor där jag då har slagit ihop halvpallar med halvpallskragar, isolerade med frigolit och isoleringsskivor och sedan en 45-liters balja nedstoppad. Locken är utskurna från plyfa-skiva och sedan fastsatta med gångjärn på ena sidan så att man lätt kan öppna locket och tömma baljan vid behov. Locken har då ett större hål som är lite mindre än själva baljan så de kan komma åt vattnet. Eftersom hästarna står inne nattetid har jag en tjock frigolitskiva som täcklock nattetid. 

En av baljorna är mer isolerade, för där har jag även klätt ytan med räddningsfilt och en warmbucket. 

En av de första lådorna. Den byggdes tajt med frigolit och en 25-liters murarhink. Underbart bra, fungerade perfekt i flera år.

Mitt nya bygge. Gjord på halvpall med 45-liters balja..

Man ska inte tro att detta håller för kylan helt och hållet utan man måste även jobba lite med vattnet för att det inte ska frysa. Jag brukar koka vatten i en vattenkokare och sedan toppa varje kväll innan locket stängs. Det brukar fungera även i temperaturer under -25 grader.  Varannan vecka tömmer jag hela baljan på vatten och fyller på med ljummet vatten.

Inomhus är det också rätt kallt, typ nollgradigt, vilket också gör att hinkarna inne ibland fryser. Jag funderar på att göra ett experiment. Den ena hinken ska jag tejpa med ett liggunderlägg.. Den andra ska få ett lock inuti med hål som gör att hästen trycker ner locket när hästen dricker. Så får vi se vilket fryser och vilket som inte fryser. Ska bli intressant att se vilket system som fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar