fredag 19 januari 2024

Isolerade vattenbaljor - varmvatten eller kallvatten?

 Vi har ett gäng olika isolerade vattenbaljor i hagarna. De är olika byggda men principen är densamma, yttre material som inte går sönder, isolerande material och så själva vattenbaljan inuti som hästen dricker ur.  Mestadels är det trälådor med frigolit, isoleringsskiva och vattenbalja. Jag har även räddningsfilt och en warmbucket i min. Vi har lock på samtliga med frigolit som vi stänger på nätterna. Ingen el draget så ingen värmeledning runt baljorna. 

Men det är en del diskussioner om vad som håller bäst? Fylla på med kallvatten på kvällen och sedan stänga vattenlocket eller fylla på varmvatten och locket på?

Många säger att varmvatten fryser snabbare och visst, det håller jag med om för annars hade man inte kunnat göra de häftiga bilderna när man slänger upp varmt vatten i luften på vintern och får värsta is-effekten. Det är den sk. Mpemba-effekten och det har att göra med att kokande vatten innehåller fler luftbubblor och avdunstar snabbare så det är mindre vattenmängd som behöver kylas ner än iskallt vatten. 

Men nu pratar vi om kokhett vatten (kokande) som fryser snabbare och jag tror knappt folk ger hästar kokande vatten.

Jag har noterat att i våra hagar så har folk gjort lite olika med olika grader på vattnet och skötseln av baljorna och det jag märker är följande:

  • Baljan behöver vara isolerad. Annars fryser det snabbt.
  • Storleken på baljan måste anpassas efter mängden hästar, för när de dricker ur baljan rör vattnet sig (mängden rörelse i baljan). Ju större balja, desto mindre rörelse i baljan/vattnet.
  • Toppa med en rejäl mängd kokande vatten på kvällen innan lock sätts på, så är det isfritt morgonen efter.
  • Ta bort isen i baljan. Det kyler bara ner vattnet
  • Öppningshålet för vattnet bör vara anpassat så att hästen kommer ner med mulen och huvudet men inte för stort - kylningseffekt.
  • Vattenbaljan bör stå på ett ställe där det är minst vindeffekt
  • Snö isolerar bra så preppa med snö under och runt baljan. 
Men rent krasst kommer allt vatten i baljor frysa om hästarna inte dricker vattnet men man kan göra mycket för att undvika maximal frysningseffekt.

Jag har även isolerat mina vattenhinkar inomhus. Tejpade på liggunderlag utanpå baljorna, funkar perfekt - även i minusgrader och en hel dag utan häst i boxen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar