onsdag 20 januari 2021

Kostnader 2020

 Måste säga att jag är nog lite nördig med att kolla kostnader för året. Jag har en liten excelfil där jag fyller i allt som mina hästar kostar såsom försäkring, stallhyra, strömaterial, hovslagare osv. Helt klart allt som jag betalar för mina små pållar.

Jag kan lova att det är ändå rätt rejäla summor när man summerar hela året - typ en väldigt lyxig semester för 2 personer. 

Men det jag blir glad över är, efter lite uträkning, är att min stallhyra inkl stallströ och grovfoder är under 1800kr per månad. För att vara exakt kostar min stallhyra 1745kr per häst och månad. Jag måste säga att det är bra fixat av mig. Inte många stall som erbjuder så mycket för sådan liten kostnad.. Jag kan komma ner lägre, ca 200kr lägre per månad per häst om jag vill, genom att ha hästarna ute dygnet om men nu vill jag inte ha dem ute dygnet om året om så då får det vara så här. Det räcker med att de går ute dygnet om från typ maj till augusti/september. 

Så! Vad erbjuds i detta stall då? 

  • Jo, vardagar släpps hästarna ut (av mig visserligen men för de inackorderade så ingår detta)
  • Jag gör "allt" som krävs från ägarna, t ex täckar, kraftfodrar på morgonen, sprayar flugspray, lindar, ger medicin. Allt som inte är mockning typ.
  • Sedan är det lunchautomater i hagen, så det sköter sig själv.
  • Insläpp gör man själv, likaså mocka och fylla på vatten i sin box, rigga maten i boxen osv. 
  • Man förbereder hagen på mat också, likaså vatten.
  • Men insläpp & hagförberedelse kan man alltid komma överens om att schemalägga.
  • Och kvällsmaten serveras genom automater i taket.
  • Maj-Augusti (eller längre) kan hästarna gå ute dygnet om, då erbjuder automater i hagen all mat (om det behövs)
  • Spolspilta med varmvatten
  • Sadelkammare som är varm och har micro, kylskåp.
  • Torkrum för täcken
  • Ridvolt som har bra belysning
  • Fina ridvägar som kan ta dig så långt som till Norrtälje eller Åkersberga eller Täby om du önskar, t om till Bogesund om du är riktigt äventyrlig
Men det är klart.. man måste jobba också. Mocka sin box, eller som sagt, komma överens om att dela ansvaret. Ta in sin häst men även här kan man dela upp ansvaret. Städa stallet en gång per år. Ta max 1 pass per helg eftersom vi bara kan vara 5 hästar och vi delar upp frukost/insläpp på antal hästar. 

Detta passar inte alla, det förstår jag. Men för mig, passar det här perfekt. Men så är jag "inkörd" nästan från start när jag började med hästar att sköta stall själv, för när vi hade stora hästar så stod jag i ett stall där vi skötte allt själva och det blev liksom en vardag för mig. Nu har det blivit en sport för mig att hålla nere kostnaderna så mycket jag kan utan att hästarna blir lidande förstås. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar