fredag 15 januari 2021

Bästa hovisen!

 Jag fick Teo omskodd idag, typ 3 veckor tidigare än planerat men vid förra skoningen var det bara lera och gegga så jag valde bort snösulor eftersom risken att Teo skulle slita av sig skon i hagen då hagen var extremt lerig var större än att det skulle bli snökaos... 

Så fel jag hade :-D

För nu är det väldigt mycket snö och det verkar inte sluta snöa. Ovanpå det så är temperaturen lite ojämn, ena stunden +3 grader till nästa stund -10 grader vilket gör att snön blir växelvis blöt och växelvis puder. Det å sin sida leder till att snön i hovarna/skorna blir till rejäla hårdpressade snöbollar. Så kan jag inte ha det! 

Så jag ringde in hovis och bad honom komma så fort han kunde, han ringde dagen efter och sa att han skulle komma. Bästa hovis !! Underbara hovslagare som jag har haft i över 20år. Hästkliniker berömmer skoningen han gör och jag har aldrig haft ett enda problem, varken med tappskor (visst ngn gång har jag haft tappskor men då beror det på min ridning) eller andra bekymmer. Riktigt bra hovslagare jag har och jag har aldrig varit missnöjd med honom. 

Jag har  haft lite olika typer av hästar, väldigt svårhanterade, lätthanterade, hästar som lägger sig ner, hästar som kickar/bits, hästar som har lite svåra hovar men han (och jag) löser problemen jämt. Jag brukar säga att en glad/trygg hovslagare är det viktigaste så jag försöker alltid ge honom en ren, torr häst att sko samt om hästen är farlig (vilket har hänt) så ser jag till att min hovslagare alltid är säker - jag tar hellre betten/slagen från hästen.

Teo sköter sig dock exemplariskt och vi har inga problem med skoningen där inte. Så nu är vi 4-hålade med snösulor.. Nu kan jag ut och galoppera i snön igen utan att glida på isen

Teo och Hovis...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar