onsdag 13 januari 2021

Saknar snösulor

 När jag fick Teo skodd förra gången så var det lera och geggigt och ett riktigt "sko-slits-av-i-leran"-väder så jag valde att ha 4-hålsskor men inga snösulor. Rätt beslut då men nu.. 

Jag kan knappt rida pga att vädret skiftar mellan lite lätt plusgrader till minusgrader. Hade vädret hållit sig konstant på iskallt så hade det inte varit några problem men efter bara några steg så får vi rejäla packade snöklampar i hovarna. Dessutom, eftersom Teo och Solfari leker så vilt i hagen, så har Teo bara 7mm brodd i trakterna fram och 9mm brodd i trakterna bak vilket gör att han glider överallt. Hade han haft snösulor hade han åtminstone inte haft snöklampar i hagen och blivit mer stabil. 

Ja, jag broddar om till 9mm 4-brodd varje dag när jag rider men det hjälper inte honom i hagen. Så nu messade jag min hovslagare och bad om akut hjälp! Han ska ringa idag, så får vi hitta en tidigare skotid så jag får all utrustning som behövs på Teo. 

Jag kommer garanterat behöva brodda på/av varje dag eftersom grabbarna stegrar mot varandra i hagen och Solfari har redan fått rejäla märken i huvudet av Teos broddar (då hade jag 9mm 4-brodd) men med 7mm traktbrodd fram verkar det fungera. 

2 dagar har Teo fått vila pga detta så nu måste det åtgärdas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar