måndag 17 augusti 2020

Morgonpass, Vallört

 Hela helgen har det varit vansinnigt varmt och vad gör jag när det är så varmt?? Jo, jag rider tidigt på morgonen. Sagt och gjort, båda mornarna har jag dragit ut med ena stallkompisen på turer. Riktigt bra turer med massa trav och galopp.

Jag har konstaterat att Teo är lite överansträngd i tölten, har ju bara töltat hela tiden i varierande tempon, så hans ojämnhet beror på trötta töltmuskler. För när jag travar och galopperar visar han ingen ojämnhet. Fina ben också även om jag garderar mig lite nu med att kyla benen före ridning, lindar alla 4 ben under ridning och kyler efter ridning.. Jag har blivit lite nojig efter Branas skador.

Så hela helgen har jag bara fokuserat på tempo, glädje, galopp och trav.. ja, lite tölt då men inte alls mycket. Han har gått riktigt bra och kände nog att matte äntligen har hajat. 

Jag brukar kasta ett öga i hagen för att se vilka växter som växer i hagen.. Vi har en del smörblommor som är giftiga för hästar men våra hästar undviker att äta dem och visst, jag tar bort en del men det är så många så...  Nu har jag upptäckt att Solfari är alldeles knölig på hela huvudet och även en del på framben och vid bogen så jag började fundera på vad det var som hade hänt. Det blir som små stövknölar där pälsen försvinner om man drar bort knölarna. Jag mindes att när jag gick i hagen fanns det en klunga 50-80cm hög växt med rosa/lila blommor, lite ludna på stjälkarna och när jag gick där kändes det lite som brännässlor men ändå inte - det sved till på mina ben. Efter en stunds funderande så insåg jag att Solfari hade ju stått mitt i det havet av växter när jag hämtade honom. 

Jag fick söka en hel del på nätet, inte alltid enklaste, men jag tror det är vall-ört som växer där. 


Statens veterinärmedicinska anstalt har en mycket bra sida där det står mycket information om växter: https://www.sva.se/djurhalsa/sakert-foder-och-vatten/giftiga-vaxter/giftiga-vaxter-a-o/
Och där står det väldigt tydligt att: Hudkontakt med de grövre håren på växten kan framkalla hudirritation/inflammation.
Hela växten är giftig men det är i stora mängder, om man äter det - Solfari åt bara gräset som var runtomkring växterna

Tydligen används växten som naturligt läkemedel i vissa örtpreparat men tydligen i "vilt" tillstånd är den inte så bra.
Naturligtvis har jag stängslat in hela området så de inte kommer åt detta och så får jag väl hoppas på att Solfari självläker.. Jag ska tvätta honom idag med lite antibakteriellt medel så får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar