måndag 25 november 2019

Stallplats

Nu erbjuder vi stallplats åt en valack (eller hingst) som vill stå med oss!!  Den lilla ponnyn som har stått inne hos oss har flyttat ut till storstallet eftersom det är dit han tillhör så nu har vi faktiskt en box ledig.

Vi erbjuder då:

  • Fullservice vardagsmornar, vid ungefär 05:30
    • Vilket innebär att jag lägger ut mat i hagen
    • Riggar lunchhagen
    • Kollar staketet
    • Tar av/sätter på täcken
    • Släpper ut hästarna
    • Sopar rent stallet
  • Lunchautomat i hagen, sker ungefär kl 12.
  • Insläppet delar vi på. Man tar in när man har tid men det brukar vara runt 16-18..  
    • Då lägger man in insläppsmaten i boxarna
    • Fyller på vatten i hinkarna
    • Tar in hästarna
    • Tar av/på täcken
    • Fyller på vatten i hagen
    • Riggar hösilage så det finns till mig för morgonen efter
  • Kvällsfodringen sköter automaterna i boxarna, sker ungefär vid 23

Från maj till oktober ungefär går hästarna ute dygnet om. Då fodrar jag på morgonen, riggar lunch och hästarna får kvällskäk av den som har passet den kvällen  - men allt är beroende på hur betet ser ut. Vill man ha sin häst inne på sommaren så går det också bra. 

Vi städar stallet gemensamt 1 gång per år, kollar masken och ev. avmaskar 2 ggr/år.  Vi delar på hösilagekostnaderna i ett rullande betalschema - så oavsett om en häst får 4kg/dag eller 12 kg/dag så betalar vi lika mycket, det jämnar ut sig i slutändan. Spån betalar man och hämtar hem själv. Vi har som sagt automater i hagen och automater i boxarna och i hagen har vi även isolerade vattenbaljor så vattnet inte fryser.



Vi delar stallet med ett gäng storhästar som har sitt egna kollektiv och gemensamma utrymmen är då fikarum, sadelkammare, täckestork-rum, vattenspilta, varmvatten, belyst ridvolt. Vi har trevliga ridvägar i området, t ex roslagsleden. 

Vi som står inackorderade är då jag plus min stallkompis och hennes dotter som är 12 år. Våra hästar är valacker mellan 7-9 år samt då min unghingst som kommer i  maj - han kommer då vara 2 år.  Vi gillar uteritter men även träning på volt eller så åker vi iväg på kurser. Vi har alla tävlingsambitioner, en del av oss mer och en del av oss mindre men vi gillar att träna. 

Vi är för enkelhet och smidighet så det ska vara lätt för oss att sköta stallet och det viktigaste är att hästarna trivs. 

Om det är så att det låter intressant - släng in en kommentar eller sök upp mig på messenger så kan vi snacka lite.. Ungdomar är väldigt välkomna då vi som sagt har en 12-åring i stallet - kan vara trevligt för henne att få en ridkompis istället för oss "tanter" mellan 40-47 år.. ;-) 

Ohh, prislapp ja.. Kallhyran är 1375kr/månad. Sedan tillkommer då hösilage och spån. Om man räknar ut lite så gör jag i nuläget av med ca 0,5 bal/månad vilket innebär att varannan månad betalar jag inget hösilage och varannan månad ca 625kr för hösilage. Spån gör jag av med ca 4 balar per månad/häst och en bal för mig kostade 59kr. 
Så snabbt uträknat: Vintertid: 1950kr för kallhyra, spån, hösilage. Sommartid: 1375kr.
Snittar man ut det per år och månad: 
1950 * 7 månader + 1375 * 5 månader /12 månader = Ca 1700kr/månad. 
Men det kan förstås variera beroende på hur mycket vi gör av med.. Men kallhyran är 1375kr och den är så oavsett sommar eller vinter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar