tisdag 5 november 2019

Isolerad vattenbalja i hagen

Jag måste säga att min och pappas "uppfinning" (urgammal idé men vi byggde den själva) verkligen fungerar. Vi har alltså tagit tjock frigolit som en låda med plats för en murarhink (25liter) och sedan placerat detta i en trälåda med trälock som har hål för mulen. Det ser ut som en utetoalett faktiskt men fungerar riktigt bra.

Man behöver ingen ström, ingen annan funktion än vatten. På nätterna sätter jag på ett frigolit-lock, eftersom hästarna står inne, som håller kylan ute.  Dessa två byggde pappa för sisådär 5 år sedan och de har varit med om mycket väder, allt från regn, kyla på -30 grader, solsken osv och de håller ännu, vattnet fryser inte - kanske en liten skorpa vid riktigt kallt väder när hästarna knappt rör vattnet men den är lätt att peta loss. 

Jag är riktigt imponerad och glad över att jag inte behöver stå och hacka sönder is eller koppla på massa ström till vattnet. På höst/vinter/vår använder hästarna dessa, 50 liter totalt delat på 2-4 hästar, men på sommaren får de mycket större balja eftersom de dricker så mycket mer under sommaren och de går dessutom ute dygnet om på sommaren.

Funderar på att göra en liknande, fast mer påslik runt vattenhinken i boxen, då det fryser där inne vid riktigt kalla vintrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar