fredag 27 januari 2017

Hjälm

Man kan väl aldrig poängtera detta för mycket.. Det här med hjälm..


  • Först och främst finns det nya regler rent generellt för tillverkarna och återförsäljare, det här är Islandshästförbundets krav:

  1. CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 4 november 2014 och som typkontrollerats enligt den äldre standarden EN 1384, dessa är i dagsläget godkända att användas fram till och med 31 december 2016.
  2. CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 och som har genomgått ny typkontroll och är märkta VG1 01.040.
    Det finns i dagsläget ingen bortre tidsgräns för de hjälmar som är godkända enligt VG1 01.040.
    Märkningen VG1 är en rekommendation från EU-kommissionen och inte ett krav idag.
Så från och med år 2017 är det bara CE-märkta hjälmar som tillverkats efter 4 november 2014 som är godkända att bära på huvudet när man tävlar på officiella tävlingar.


  • Sedan rekommenderar Konsumentverket att man ska byta ut sin hjälm enligt rekommendation, de flesta tillverkarna säger efter 5 år.. 


  • Och så har vi detta med skador.. 3:e vanligaste skadan är hjärnskakning.. (år 2012). Nästan 12000 skador var hästrelaterade som uppsökte akutvård år 2012.

Så, nog använder jag hjälm.. När jag rider men numera har jag blivit klokare och använder den även när jag longerar. För en olycka händer så lätt, även när man tror sig känna hästen.

Jag kommer ALDRIG "gilla" inlägg på Facebook, Instagram eller dylikt på folk som rider/sitter till häst utan hjälm, hur fint det än ser ut på bilden. Jag tycker att man ska föregå med gott exempel.. 

Stockholm International Horseshow tycker jag borde börja med den här principen - att aldrig tillåta ekipage utan hjälm.. det går att dölja under huvudbonader!. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar