torsdag 11 juli 2024

Lös sko & Vaccinering

 I fredags noterade jag att Teos ena sko var lös och hoven var så pass trasigt så jag kunde inte sömma fast skon, skon satt fast på ena sidan men inre sidan var helt söndertrasad och inga sömmar kvar. Så, då får man vara lite uppfinningsrik. Silvertejp, bilmatta, mer tejp, självhäftande linda och så lite mer tejp så sitter skon kvar på. Jag ville inte ta loss skon eftersom då trasas hoven sönder mera. 



Hovis kom i tisdags, bästa hovis - han hörde av sig under helgen, och mekade lite med mindre sko, mera sömhål och voilá, så kom det en sko på igen. Suveränt! 

Han och jag har diskuterat en hel del om Teos hovar och skor. Jag brukar rida med sulor på sommaren då Teo är rätt grund i hovarna och ömmar en del när jag rider på grusvägarna. Jag anser att jag kan inte kräva full aktion från Teo om han har ont i hovarna, därför vägrar jag rida utan sulor. På detta så noterar jag att Teo roterar sin hov vid nedslag/upptramp eftersom sömmarna viker upp sig samt sömhålen blir större vecka efter vecka. Det måste bero på rotationen, skon stannar kvar i backen medan hoven roterar vid upptag = sömmar blir hårt ansatta. 

Så nu blev det en lång debatt med min hovis eftersom han är inte så förtjust i vissa skotyper. Nu kom vi på en bra lösning som vi ska prova några månader, man kan ju inte veta om något fungerar förrän man har provat det några gånger. Teo ska få sidokappe-skor, 4-håls skor och inga sulor. Jag kommer rida med polarpads (på sommaren) så vid varje ridning får jag alltså brodda på och brodda av, fast då med blindbrodd. Detta kommer bli intressant. Om hovarna trasas sönder mindre, sömhålen blir bättre och skorna slutar glappa efter ca 4 veckor, så kommer vi fortsätta så här.

Teo fick sin vaccinering i onsdag så eftersom han redan fick vila några dagar pga lös sko, så kan han få vila lite mer fram till lördag. Man ska inte vifta bort vila efter vaccinering. Syftet med vaccinering är att aktivera immunförsvaret och det kan leda till en reaktion i kroppen som kan påminna om den sjukdom vi vill vaccinera mot, fast i lindrigare form. Hästar kan bli dämpade, få lätt temperaturförändring och en del kan bli riktigt sjuka. Därför ska man ta det lugnt efter vaccineringen och inte låta hästen bli ansträngd. Visst, man kan nog skritta men det gör han tillräckligt i hagen och ska jag rida, så vill jag rida i alla gångarter. Jag har sett EN häst reagera mot stelkrampsvaccinering - otroligt läskigt. Han blev stel, kunde inte vrida kroppen, såg spöken överallt och jättesvullen vid sprutområdet. Då lärde jag mig fort att man ska ta dessa vaccin på allvar, låt hästen vila. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar